ראשי שיטת "הבעה דרך הקלדה" של יעל כהן

 שיטת "הבעה דרך הקלדה" של יעל כהן


שיטה זו מיועדת לילדים ובוגרים שאינם מדברים,או מדברים מעט ,ומאפשרת שימוש בהקלדה  להבעה אישית  תקשורת ולמידה.
אנשים עם אוטיזם שאינם מדברים סובלים מפער בין קלט לפלט וקושי בתכנון פעולה מוטורית מכוונת ורציפה. יעל כהן, מטפלת בתנועה בהכשרתה , פיתחה שיטת עבודה ייחודית באמצעותה הילדים לומדים להקליד (על מקלדת, אייפד או הצבעה על לוח אותיות) ולפתח את יכולת ההבעה האישית שלהם.
התהליך  הטיפולי, כולל שילוב  בין מגוון תחומים- פיתוח יכולת ההתארגנות המוטורית להקלדה מהימנה, פיתוח היכולת האוריינית וההבעתית במקביל להתפתחות רגשית המתרחשת כתוצאה מהיכולת ליצר דיאלוג.
יעל פיתחה שיטת עבודה זו במהלך שנות עבודתה עם גדי שטיינברג, מאז שהיה בן 6 (היום הוא בן 23). דרך גדי, היא גילתה את עולמם העשיר של אנשים אוטיסטים שאינם מדברים, ואת הכוח המרפא שיש בשיח דרך הקלדה.
בבסיס השיטה קיימת התפיסה שקיים ידע פאסיבי, וישנו פער גדול בין מה שקיים בפנים למה שבא לידי ביטוי כלפי חוץ. השיח עם הילדים מותאם לגיל הכרונולוגי שלהם, מבחינת שפה ותכנים. ניתן מקום מרכזי לעולמו האישי של הילד. הוא מביא את עצמו ועולמו אל המרחב הטיפולי (קליניקה, כיתה, קבוצה), והדיאלוג מתפתח מתוך התכנים המעניינים אותו. באופן הדרגתי מוצעים תכנים נוספים שנראים מתאימים לו, ומאפשרים התפתחות לאפיקים חדשים. רכישת ההקלדה מתרחשת במקביל לפיתוח הביטוי האישי, כך שהילד חווה חווית הצלחה בתחום שעד כה היה לעיתים קרובות מוקד של קושי וכשלון. אנחנו מקבלים את השפה של הילד, כפי שהיא, כך הילד מפתח אמון בעצמו ומוטיבציה להמשיך להתאמן ולהתקדם.
הטיפול מתקיים כטיפול אישי או במסגרת שיעורים קבוצתיים או כיתתיים, באמצעים מגוונים שמטרתם לפתח זהות אישית וקבוצתית, ויכולת של הילד להסביר את עצמו לעצמו ולסביבתו. השיעורים הקבוצתיים מאפשרים למידה זה מזה והתייחסות ישירה של הילדים זה אל זה. הילדים מפתחים יכולת הקשבה, שיתוף, הדדיות וחברות בצד העצמה וביטוי עצמי.
תרגול ושימוש ביכולת ההקלדה, מתרחש במשך הזמן גם  במסגרת הבית או עם אנשים שונים, ומאפשר שינוי משמעותי ביחסים בין הילד ובני המשפחה.

אין תגיות