ראשי טיפול באומנות

 טיפול באומנות


טיפול באמנות חזותית הינו טיפול רגשי, המאפשר ביטוי אישי בדרך לא מילולית.

באמצעות חומרי היצירה, כמו ציור ופיסול, נפתח צוהר לעולם פנימי ולתקשורת בדרך אחרת,

כשתהליך היצירה יכול להיות ספונטני או מונחה, מתפתחת שפה ומתורגלות מיומנויות

תקשורת. לטיפול זמן ומקום מוגדרים, המהווים מסגרת וגבולות ברורים בתוכם יכול

להתרחש התהליך הטיפולי. המפגשים מתקיימים בפורמט של מפגשים פרטניים או בקבוצה,

כשהתוצר האומנותי מהווה גורם מתווך, המאפשר תקשורת בין המטפל למטופל, ובפורמט

קבוצתי גם בין חברי הקבוצה.

המפגש עם חומרי היצירה מזמן התנסות רב חושית המאפשרת לתהליכים במישורים

שונים להתרחש במקביל, בהתחשב בצורך הקיים בגרייה חושית בלתי פוסקת ו/או ברגישות

יתר. במישור הרגשי ניתן לעבוד על פיתוח היכולת לוויסות רגשי, העלאת הדימוי העצמי,

התמודדות עם חרדות, העלאת סף תסכול ותכנים שונים העולים המהלך הטיפול; במישור

המוטורי מתקיימת עבודה על פיתוח המוטוריקה העדינה מעצם העיסוק בחומרים המזמנים

גזירה, הדבקה, אחיזת עיפרון וכד' ועבודה על מוטוריקה גסה מעצם ההתנהלות במרחב, מול

פורמטים שונים לעבודה, בישיבה או בעמידה; במישור הסנסו-מוטורי ניתן מענה לגירויים

באמצעות חשיפה לחומרים ולמרקמים שונים, בעלי ריחות שונים המזמנים בתורם תחושות

גוף שונות, יכולת וויסות חושית והעשרת המגוון, המשפיעים עם הזמן על יכולת הגמישות של

המיכל הפנימי.

המטרות הטיפוליות נבנות כחלק מתוכנית הלימודים האישית מתוך הסתכלות

הוליסטית על עולמו של הילד וצרכיו, ההכרה כי לכל ילד הקצב האישי שלו, השלב ההתפתחותי

בו הוא נמצא, תחומי העניין שלו, המקומות המאפשרים לו פניות רגשית מול המקומות

המסיחים את דעתו, הדרך ייחודית לו ללמידה ולחקירת העולם  ודרכי התקשרות הייחודיות לו.

הקשר הראשוני מתחיל במקום בו הילד נמצא והצטרפות אליו על מנת ליצור עמו

קשר מזמין והדדי שיאפשר התפתחות רגשית. המענה הינו אינדיבידואלי ופרט לעבודה

באמנות, משתלבים מדיומים שונים, כמו משחקי דמיון, מוסיקה, תנועה או משחקי כדור .

בבסיס העבודה עומד מרכיב הקשר, התקשורת והיצירתיות – הביטוי האישי של כל ילד

להשמעת קולו הייחודי.