ראשי דבר המנהל

 דבר המנהל

בית הספר "כוכב הצפון" - ה״מקום הנכון״

כאשר ביה״ס חדש נפתח, נפתחות עמו שאלות רבות.
כאשר הקנבס עדיין ריק, כל נגיעת צבע היא עולם שלם.
לכן, צריך להתבונן בזהירות ובסבלנות וללכת בצעדים נבונים.

המאפיינים הייחודיים של המאה ה-21 אשר כוללים את מהפיכת הידע, הגלובליזציה, האינטרנט והטכנולוגיה מציבים בפני החינוך ה״ישן״ שאלות יום יומיות. מהי הדרך להוביל את ילדינו לתוך העולם שנמצא בשינוי מתמיד שאיננו פוסק ? איך נכין את ילדינו לתוך מציאות שאין אנו יודעים לחזות אותה?

כאשר אנו צועדים בדרך חדשה, צריכה קבוצת האנשים שמובילה את הדרך לשאול את עצמה
מהם העקרונות שמובילים את הדרך. ברור לנו היום שהידע איננו מספיק ויש להקנות לילדי העתיד מיומנויות של עולם מורכב ומשתנה.

אציין שלושה עקרונות שמנחים אותי בדרך החשובה של הקמת בית הספר "כוכב הצפון" :

1) גובה העיניים - חינוך המשתף את הילד בתהליך חינוכו ורואה בו אדם שלם הראוי לכבוד.
נכונות ללמוד מהילד - לא רק ללמד אותו, חתירה למפגש אמתי עם הילד. מפגש שבו המורה חושף את השקפותיו, מחשבותיו, לבטיו בהקשרים מתאימים, טיפוח עצמאותו השכלית, הרגשית והמוסרית של הילד. תרבות דיאלוגית של הקשבה והכלה שבו המורה והילד הינם שותפים מלאים.

2) לימוד בעיסוק - למידה מתבצעת תוך כדי פעילות, פעילות הלמידה היא פעילות אותנטית - היא נובעת מההנעה הפנימית של התלמיד. למידה נובעת מעיסוק באתגר אופטימאלי- אתגר המתאים ליכולותיו וכישוריו של הילד. למידה כרוכה בהפקת תוצר ״אמתי״- כזה שהילד רואה בו משמעות והישג.  התוצר מגיע לאחר התמדה ומשוב מעמיק שהינם חלק מרכזי בתהליך. בעיסוק אותנטי כזה למידה הופכת ל״אגבית״ ועל כן למשמעותית.

3) מעורבות חברתית - למידה, חשיבה וחקירה הן פעילויות חברתיות - אדם אינו לומד, חושב וחוקר מחוץ להקשר חברתי. קידום עבודה משותפת בבית הספר ומחוצה לו, יציאה מגבולותיו המוסדיים של בית הספר אל החברה שמחוצה לו, אל הקהילה שסובבת אותו, השתלבות בפעילות חברתית עם גופים שונים בזירות שונות, עבודה בקבוצות שונות בהרכבים שונים ובגילאים שונים.
כינון ההבנה שהאדם הוא יצור הולונומי אשר קשור בנימים אין סופיים לסביבתו, הוא ניזון ממנה ומזין אותה.

שלושת העקרונות הללו, כך אני מקווה, יכולים לסייע למורה ולילד להגיע אל ״המקום הנכון״,
המקום הנכון הוא המקום אשר בו הקבוצה והיחיד נמצאים בהוויה של צמיחה ולמידה.

בברכה,
יוני אנזל
מנהל בית הספר