אמירים

 

 

תכנית "אמירים"

 

תכנית "אמירים" היא תכנית הדגל של האגף למחוננים ולמצטיינים במשרד חינוך, פועלת לטיפוח התלמידים המצטיינים הן בהיבטים הקוגניטיביים והן בהיבטים החברתיים והערכיים, ומקדמת תרבות של מצוינות בית ספרית.

 

הלימודים בתוכנית פרושים על פני שלוש שנים, וכוללים קורסים הבנויים במיוחד לתלמידים מצטיינים ומועברים על ידי מורים מובילים מבית הספר. הלימודים מתקיימים במתכונת מיוחדת: הם פתוחים רק לתלמידי התוכנית, קבוצת לימוד קטנות המאפשרות לתלמידים לשאול שאלות ולהביע את דעתם. שיעורי התכנית מתעסקים בתחומים שונים במדעי הטבע, חברתי ערכי וחדרי פריחה תוך מענה למטרות התכנית:

 

1. עידוד מצוינות והצטיינות של תלמידים ומורים.

 

2. העמדת אתגרים ומשימות המתאימים ליכולותיהם הגבוהות של התלמידים המצטיינים.

 

3. טיפוח תחושת הערך והמסוגלות העצמית של התלמידים תוך התייחסות כוללת להיבטים רגשיים, חברתיים וערכיים.

 

הרציונל העיקרי של התוכנית הוא לצייד את התלמידים בארגז כלים שיעזור להם בגיבוש עמדות ובקבלת החלטות מושכלות לאורך חייהם. כלומאר הבניית אסטרטגיות חשיבה מסדר גבוה (Higher Order Thinking Skills): תכנון, חקר, הבניית מושג, קבלת החלטות, פתרון בעיות, פתרון בעיה מדעית, ניתוח, שיח טיעוני.

 

טיפוח היכולת להביט על בעיה מנקודת מבט חדשה וליצור אסטרטגיית התמודדות חדשה היא אחת המתודות הכי חשובות לטיפוח תלמידים מצטיינים. על כן, שיעורי הקורס תמיד התנהלו סביב שאלת שאלות, חידות מאתגרות, משחקים יצירתיים, עריכת ניסויים, עריכת תצפיות במסגרת למידה חוץ כיתתית, שימוש במכשירי מדידה, זיהוי בעיות, העלאת השערות, תכנון דרך פעולה, חשיבה ביקורתית, יכולת פתרון בעיות: סיעור מוחות וחשיבה לטרלית שבבסיסן "חוסר סדר" ו- "יציאה מהריבוע" במטרה לייצר שטף של רעיונות חדשים.

 

 

חקר בדגש למידה חוץ כיתתית

 

תלמידי כיתות ט' בבית ספרנו  מתנסים כל שנה בביצוע תהליך חקר מדעי וכתיבת עבודות חקר שלמה. התלמידים מתנסים בביצוע תהליך חקר מדעי, מתחילתו ועד סופו ואשר במהלכו מפתחים ידע והבנה של רעיונות מדעיים והבנה של האופן בו מדענים חוקרים את התופעות והתהליכים בטבע.  

 

למידת החקר היא פעילות מורכבת הדורשת מיומנויות חשיבה גבוהות, סקרנות והתמדה. במהלך המחקר תכני הלימוד הופכים מידע תיאורטי לידע משמעותי ורלוונטי. באמצעות הפעילות הלימודית התלמידים מפתחים הבנה וידע לגבי רעיונות ומושגים מדעיים.

 

ההתנסות בתהליך שלם של חקר מדעי מעצימה את ההנאה מלמידת מדע וטכנולוגיה ומטפחת לומדים, המעורבים ואחראים על תהליך הלמידה ובעלי מכוונות עצמית . כמדי כל שנה, זוכים תלמידי בית ספרנו ירידי המדע והטכנולוגיה ונתינת להם ההזדמנות להציג את תוצרי הלמידה - עבודות חקר מדעי ופתרון בעיות.