מסדרון פעיל - פיסיקה זה משחק ילדים

4/01/2016

"החינוך היעיל ביותר הוא לתת לילד לשחק בדברים נפלאים"- אפלטון


האם ידעתם שבכל פעם שאתם עולים על מתקן משחק בגינה או מתקן בלונה פארק אתם מיישמים את חוקי הפיסיקה של ניוטון? האם שאלתם את עצמכם כיצד דברים פועלים?

נבדוק ונחקור באמצעות משחקים ומתקנים אילו כוחות פיזיקליים פועלים עלינו בכדור הארץ וכיצד האדם מנצל חוקים אלו לבניית מכונות ומשחקים.


הכול התחיל לפני מספר שנים כאשר תלמידה בשם נטע סגל עזרה למורה למדעים לסדר ספרים על המדף במעבדה ופנתה אליה עם הצעה להקים במסדרון שמחוץ למעבדה ספרייה קטנה, בה ילדים יוכלו לבוא ולקרא את ספרי המדע השונים. "אני מוכנה לבוא בהפסקות ולהיות הסדרנית" היא הציעה.
חשבנו על ההצעה שלה והחלטנו להקים את המשחקייה המדעית אשר תפעל הפסקה אחת בשבוע בתוך המעבדה. ביחד עם מספר תלמידים מתנדבים ניסינו לחשוב כיצד צריכה להראות המשחקייה, אילו משחקים יהיו בה, אילו כללי התנהגות יהיו וכיצד נשמור עליהם, וכיצד נפרסם את המשחקייה. נאמני המשחקייה עמלו קשות ותלמידים רבים מכיתות א-ג מגיעים למשחקייה אשר זוכה להצלחה רבה.
ראינו שהתלמידים נהנים מאוד לגלות ולחקור בעצמם. היו אף תלמידים שבקשו שיסבירו להם כיצד דברים פועלים. אבל התלמידים עדיין חשבו שפיסיקה, אשר האחים הגדולים שלהם לומדים בתיכון, זה נושא מפחיד וקשה.
החלטנו לפתוח קורס חדש לתלמידים מצטיינים מכיתות ג- ד, במסגרת תכנית אמירים מטעם האגף למחוננים ומצטיינים הפועל בבית הספר, בשם "פיסיקה – זה משחק ילדים?" בקורס זה התלמידים מגלים בעצמם כוחות פיזיקליים במשחקים ובמכונות פשוטות ובונים בעצמם מתקנים ומשחקים.
גילינו את מגוון האפשרויות והאתגרים בהוראת פיסיקה דרך התנסות וחוויה, והחלטנו להרחיב את הפעילות ולהקים מסדרון פעיל שבו תלמידים יוכלו להתנסות וללמוד.
בימים אלו תלמידי אמירים מכינים פעילויות והפעלות והם יפעילו תלמידים מכיתה ב' במסדרון המדעי וילמדו גם אותם את חוקי הפיסיקה שמתחבאים בתוך המשחקים.
תהליך הלמידה וההכנה גירה את הסקרנות שלנו, אתגר אותנו וגרם לנו סיפוק רב. אנו מקווים שהפעילויות במסדרון יאפשרו גם לכם לגלות בעצמכם ולהתפלא מנפלאות הטבע והמדע.

אין תגיות