מתחשבים בכולם

10/03/2013

 
מתחשבים בכולם – יוזמה חינוכית מתוקשבת
"חֲנֹךְ לַנַּעַר עַל פִּי דַרְכּוֹ גַּם כִּי יַזְקִין לֹא יָסוּר מִמֶּנָּה" (משלי, כ"ב ו')
רציונל
העידן המתקדם שלנו, מתאפיין בשני משתנים בולטים ביותר:
- לקויות למידה מאובחנות, מקוטלגות לסוגים שונים ועל רצף שונה.
- קידום תחום המדיה הדיגיטאלית והתקשוב בתוך מערכת החינוך ובכלל.

בין שני משתנים אלו, ניתן ליצור חיבורים וקישורים שיעניקו הזדמנות לכל תלמיד לרכוש ידע משמעותי ומובנה בתחומי הדעת השונים. "אמצעים טכנולוגיים, ובעיקר המחשב, יכולים לשחק תפקיד משמעותי בסיוע לאנשים עם ליקויי למידה בהתמודדות עם קשייהם ולסלול בפניהם את הדרך להצלחה בלימודים ובהמשך גם בקריירה. למחשב יתרונות רבים: הוא זמין בכל שעה ובכל מקום, מאפשר מעורבות פעילה של התלמיד/ה, הוא איננו שיפוטי ומספק משוב מיידי. מעבר לכך, הוא מסייע לתלמידים להתגבר על קשיים ספציפיים בקריאה, כתיבה, כישורי למידה ו/או מיומנויות חברתיות" (אפרת קוצר, 2010).

בית ספרנו הוא בית ספר קהילתי, שמכיל בתוכו תלמידים מכל קשת הרמות והאפשרויות. קיימות בו כיתות קטנות של תלמידים מהחינוך המיוחד, בצד כיתות "רגילות", בהן לומדים תלמידים בעלי לקויות למידה יחד עם תלמידים מצטיינים, בינוניים וטובים. קיימת אוכלוסייה של פליטים, תושבים זמניים, תושבים חוזרים – ועוד כהנה וכהנה סממנים של אוכלוסייה הטרוגנית ומגוונת. מילת המפתח המקשרת בין כל אלו היא "הכלה". איננו מוותרים על אף אדם בבית הספר, ופועלים לאורו של החזון הבית ספרי אותו ניסחנו בעצמנו. בסעיפים השני והרביעי בחזון נכתב:

ביה"ס פועל ברוח הגישה ההומניסטית, המתמקדת באדם על מכלול ההוויה ורואה בו ישות בעלת כיוון וקצב התפתחות משלו. על כן שואף צוות ביה"ס:
לשלב תלמידים בעלי צרכים מיוחדים, מתקשים ומצטיינים, בכתות החינוך המיוחד והחינוך הרגיל. בשילובם רואה צוות ביה"ס חוזק חברתי וערך מרכזי ומתוך כך פועל לאפשר לכל אחד מהם להגיע למימוש יכולתו ולהצטיינות אישית (סעיף 2).

לחזק תחושת שייכות, כבוד, אכפתיות וערבות הדדית בין השוהים בביה"ס – ילדים ומבוגרים, תוך מחויבות הצוות -לא לוותר על איש (סעיף 4).

וסיום החזון: בבסיס העשייה ערכים מרכזיים של: נתינה, מצוינות, שייכות, חדשנות.

מתוך אמונה ברוח החזון ובערכי ההכלה, הקבלה והנתינה שבו, ולאור חשיבות ערכים אלו בעינינו, שהם הבסיס לכל העשייה שלנו - פיתחנו יוזמה זו, אותה כינינו בשם – מתחשבים בכולם.

תיאור היוזמה
בכל כיתה, לומדים מספר תלמידים שבשעת מבחן, "זקוקים להקראה". כמובן, על פי המלצות אבחון שנעשה להם. לעיתים, תלמידים אלו זקוקים להקראה מלווה בתיווך והסבר השאלות שנשאלו במבחן. על פי רוב, נעשית ההקראה מחוץ לכיתה, למספר תלמידים, שלכל אחד מהם קיימים קצב וצורך שונים.
במבחן עם מסיחים ("אמריקני"), זקוק כל ילד למספר פעמים של הקראה של המסיחים. כל ילד מתקדם בקצב אחר, וההקראה לא אחידה ולא רציפה. נוסיף לכך את הבידוד של אותם ילדים מכיתת האם, ה"סימון" שלהם כתלמידים בעלי לקויות, רעשי הסביבה, ההתמקדות בערוץ השמיעתי בלבד – ונראה שלעיתים יוצא שכרה של ההקראה בהפסדה. שוב חווה התלמיד כישלון, שוב הוא "מסומן" כילד עם לקויות, ושוב ההנעה ללמידה יורדת, יחד עם הדימוי העצמי שנפגע וניזוק.
לכן, הכלי שפיתחנו מציע מענה לבעיה:
 המורה מקליטה את עצמה קוראת את המבחן, או קוראת את המבחן עם תיווך והסבר נוסף. התלמידים יושבים בתוך כיתת האם עם אוזניות ומשלימים את הנדרש מהם בקצב שלהם. הם נשארים בכיתה יחד עם חבריהם, מבודדים מרעשים, יכולים לשמוע שוב ושוב את השאלה, ההסבר או ההדגמה, לחזור לאחור, להתקדם קדימה – ולענות, בכתב או בהקלדה, כמיטב  יכולתם.

יתרונות השיטה
מבדיקה שערכנו, גילינו מספר רב של יתרונות וחוזקות לשיטה זו:
- התלמיד מרגיש שווה לחבריו. הוא נשאר בכיתה ונבחן כמו כל השאר.
- התלמיד עובד בקצב שלו – ובכך נפטר מלחצי זמן והתארגנות.
- התלמיד מחזיר לעצמו את השליטה על התנהלותו במבחן: שוב אין הוא תלוי בהקראה של המורה, אלא שולט בהקראה בעצמו.
- התלמיד נפטר מרעשי הסביבה: האוזניות מבודדות את רעשי הרקע שגורמים להסחה ולנתקים בריכוז.
- האוזניות פועלות דרך הערוץ השמיעתי של התלמיד, ויחד עם המבחן הכתוב – יכול התלמיד לעבוד גם באמצעות הערוץ החזותי, או לשלב בין השניים.
- עולם הילדים הוא עולם דיגיטלי: החל מגיל רך מאוד, מחוברים הילדים לאביזרים ממוחשבים. האוזניות, ההקלטה והמדיה הם חלק מעולמו המוכר של התלמיד. והמוכר תמיד קל ומרגיע יותר.
- ההקלטות הן דיפרנציאליות ומותאמות, כלומר, כל ילד מאזין להקלטה שמכוונת לצרכים האישיים שלו.
- התלמיד לא חייב לכתוב! תלמיד בעל קשרים גרפומוטוריים, יוכל להקליד את המבחן במחשב ולא להתרכז בכתיבה.
- והחשוב מכל: מכל לימון ניתן להכין לימונדה, וכל קושי אפשר להפוך ליתרון: הזכות לשבת עם אוזניות מבודדות רעש בשעת מבחן, וכל היתרונות שנמנו למעלה, ידועים היטב לשאר ילדי הכיתה. אותם ילדים בעלי לקויות, הופכים לפתע להיות מושא לקנאה בעיני חבריהם....
- והעיקר: רמת הלימודים של התלמיד עולה, ויחד עימה עולים הדימוי העצמי והביטחון העצמי. והצלחות, כידוע, יוצרות הצלחות נוספות.

מטרות השיטה
לשיטה זו יתרונות אקדמיים, חברתיים ורגשיים שאת כולם מנינו לעיל: ההקלה בלחץ, החזרת השליטה לידי התלמיד, תחושת ההשתייכות למליאה, השקט מרעשי הסביבה, ההתאמה של ההקראה ללקות, הפעלת ערוצי למידה שונים והעלאת הדימוי העצמי – כל אלה משקפים את אחד מסעיפיו החשובים ביותר של החזון הבית ספרי שלנו, הסעיף הפותח, בו נאמר:



....על כן שואף צוות ביה"ס:

לפתח את הפוטנציאל האישי של מלמדים ולומדים, וזאת על מנת לאפשר לכל אדם לממש ולהביא לידי ביטוי כישורים חברתיים וערכיים ראויים עם מכוונות עצמית גבוהה.


הערה: המסמך נכתב בלשון זכר, אך הכוונה היא כמובן גם לתלמידים וגם לתלמידות.


ביבליוגרפיה:

קוצר, א' (2010) טכנולוגיה וליקויי למידה – להפיק את המרב משני העולמות,
 globalblog.cettalk.co.il/2010


אין תגיות