ראשי תל"ן

 תל"ן

8/06/2013

תכנית תל"ן

כמו בשנים קודמות יפעיל בשנה הבאה בית הספר תכנית לימודים נוספת. התכנית מאפשרת קיום לימודי העשרה עבור תלמידי ותלמידות בית הספר, בתחומים שמעבר לתכנית הלימודית הבסיסית.
תכנית זו מזמנת העשרה ומגוון של תחומים שונים שאינם כלולים בתכנית הלימודים של משרד החינוך.

להלן נושאי התכניות השונות:
1) דרמה
במסגרת שיעורי הדרמה ייחשפו הילדים למושגי יסוד בדרמה ובתיאטרון. חשיפה לעבודת השחקן במרחב, לגבולות הבמה,  להכנת תפאורה, לאביזרי במה, חשיבותם והשימוש בהם. במסגרת השיעורים יביעו הילדים את עצמם כיוצרים וכצופים. הילדים ישתתפו בהצגות מתוכננות ומאולתרות בקבוצות וביחידים תוך פתרון קונפליקטים חברתיים.


2) תנועה
 תכנית חינוך לפיתוח מיומנויות ביכולת גופנית ובתקשורת חברתית - באמצעות תנועה, ספורט, ריקוד ומשחק. לתוכנית תנועה מספר מטרות: להעניק לכל ילד את החוויה החיובית והמהנה בפעילות ולאפשר לכל אחד לבטא עצמו לפי יכולתו, להגביר את רצון הילד לעסוק בפעילות וכך גם את הביטחון העצמי והדימוי הגופני ולהיטיב את היחסים החברתיים בין ילדי הכיתה.
התכנית מועברת באווירה חיובית ותומכת, נטולת מתח ותחרות, והאמצעים הם לרוב פשוטים ונגישים (חישוק, כדור, דלגית וכדומה) – על מנת לאפשר לילד להמשיך את הפעילות בסביבתו הטבעית.

 

3) הופ מדע
מה פירוש המילה כימיה? מהם כלי התחבורה ואיך המציאו אותם? מהי בועת סבון? מהי קרן אור? מיהו איינשטיין? מהו דמיון? איך המציאו את המטוס?
תכנית הופ מדע עונה על אלה ועל שאלות רבות אחרות בדרך חווייתית וייחודית. התלמידים מגלים את מושגי היסוד במדעים השונים, כימיה, פיסיקה וכל זאת בדרך מהנה ויצירתית. במסגרת התכנית בונים התלמידים דגמים של רחפות, כדורים פורחים, מצנחים, עורכים ניסויים בכימיה, מגנטים ואור.

4) טאו לי - שיאצו ויוגה

התוכנית באה ללמד את הילדים שפה אחרת: ערכית ותרבותית. דרך התוכנית יגיעו התלמידים לתרגל הקשבה, סובלנות וישפרו את התקשורת ביניהם. מטרות התוכנית: פיתוח ערנות ויכולת הקשבה, פיתוח הביטחון העצמי והשקט הפנימי, פיתוח היכולת לתעל תחושות כעס או אלימות לפעילות פיזית בונה. השיעורים מגוונים ומשלבים תאוריה ועבודה מעשית.

בצד התיאורטי תערך סקירה אודות הפילוסופיה והרקע שהובילו להתפתחות השיאצו והיוגה ואת ההבדלים בין הגישה המערבית למזרחית. בצד המעשי-חוויתי, תוך כדי טיפול עבודה על ערכי יסוד חברתיים כגון אמון, עזרה הדדית ותמיכה.

 

5) אשכולות חשיבה

שיטת אשכולות היא שיטה לאימון ולפיתוח מיומנויות חשיבה וכישורי חיים.בבסיס שיטת אשכולות עומדת האמונה, הדרך הטובה ביותר ללמוד היא באמצעות חוויה חזקהואוטנטית שמשאירה טעם של עוד. חווית המשחק עונה להגדרה זו בדיוק - היא מהנה, סוחפתומרתקת ולכן מעוררת מוטיבציה חזקה. חשוב לא פחות: חוויית המשחק מייצרת קרקע פורייהלאימון ותרגול של מיומנויות החשיבה וכישורי החיים. השנה (ובשנה שעברה) בית הספרמשתמש רבות בכלי "המשחק" ככלי למידה.

 

6) שיקספיר לילדים

התוכנית מנגישה את סיפור המחזות בעיבוד לילדים כמובן ובשפה המתאימה ליכולת הבנתם.
הנושאים שיעלו במפגשים אלה הם: התקופה האליזבתנית, התיאטרון בתקופה האליזבתנית, מי היה שייקספיר (מבוסס על השערות שגיבשו על זהותו), פרמידת המעמדות בתקופתו של של שייקספיר ( חברתי, מגדרי) סוגי המחזות שכתב (טרגדיות,קומדיות) ההבנה העמוקה והמדהימה של שייקספיר את טבע האדם ועוד
לאחר המפגשים הנותנים את הרקע ל "שייקספיר" יקראו התלמידים מחזה בעיבוד לילדים תוך ניתוח כל פסקה. זוהי דרך מדהימה המאפשרת לילדים לבטא את: הזדהותם, רגשותיהם, חוויות דומות, ערכים משותפים ושונים ועוד. הדיון המתפתח תוך כדי קריאה מאפשר צוהר נדיר לילדים לבטא רגשות ולתת להם מקום ,גם אם אלה רגשות שליליים. המחזות נוגעים בכל תחומי החיים ביניהם: אישי, משפחתי, מקצועי, חברתי, מגדרי ועוד.


7) פאדגורו

במהלך השנה לומדים התלמידים את יסודות התכנות והחשיבה השיטתית באמצעות האייפדים בתכניות המותאמות לגיל התלמידים.

הלמידה נעשית בזוגות, ודרך משחק וחוויה לומדים ומתרגלים מושגים מרכזיים בתכנות, כגון: רצף תכנותי, משפטי תנאי, לולאות, אירועים, פרוצדורות ומשתנים.

התלמידים כותבים אלגוריתמים, יוצרים ומתכנתים סרטונים ומשחקים מורכבים בדרך של שיתוף פעולה עם חבריהם לקבוצה ועם המדריך (יורם אמויאל)

.כמו כן, בשיעורי פאדגורו חוקרים גישות וטכניקות לפתרון בעיות וחולקים ומשתפים בידע עם ואת כל הכיתה. התלמידים לומדים להתמודד ולהתמיד לנוכח משימות מאתגרות, וזוכים להצלחות המחזקות את ביטחונם העצמי ואת תחושת המסוגלות. בשיטת פאדגורו לכל ילד וילדה ניתנת האפשרות להתקדם בקצב אישי, להשתפר ולהעמיק את רכישת הכלים הבסיסיים .


 


 

8) אמנות
שיעור האמנות מאפשר לתלמידים התנסות חווייתית בחומרים שונים ומגוונים החושפים את פלא היצירה שיש בכל ילד וילדה. התחברות לעולם הדמיון, שימור וטיפוח היצירתיות, עיסוק באמנות ויצירה תוך בניית בטחונו העצמי של התלמיד/ה ואמונה ליכולתו להגשים את עצמו מתוך דמיונו. במסגרת השיעור מתפתחת המודעות ליופי, לאסתטיקה ולטכניקות שונות.

 
 


​​