ראשי כיתה ד'3 - יהונתן גפן יוצר ישראלי

 כיתה ד'3 - יהונתן גפן יוצר ישראלי

21/04/2018

תכנון נושא: יצירות יונתן גפן

מטרות: הכרות עם יוצר ישראלי בולט, הנאה מיצירות ספרותיות והעשרת אוצר מילים.

עולם השיח: ספרות / שפה / שיח רגשי

 

פתיחה – הטרמה לבקש מהילדים להביא לבית הספר ספרים שיש להם בבית של היוצר.

  • מי יודע משהו על יהונתן גפן?

  • מי קרא משהו שלו?

  • מה אהבתם?

שיעור 1 :  

הקרנת מצגת על קורות חייו של יהונתן גפן.

בעקבות המצגת הילדים משלימים בפורמט של "תעודת זהות:

התבחינים הבאים: שם היוצר, שנת לידה, ארץ לידה, שמות ילדיו,  סוגות כתיבה, קהל היעד, יצירות מפורסמות שכתב, מידע חשוב או נוסף.

בסוף תעודת הזהות – כתבו שאלות שהייתם רוצים לשאול את יהונתן גפן, לפחות 5.

 

שיעור 2: "שיר ראשון" מתוך הספר: "שירים שענת אוהבת במיוחד", עמ' 5.

נושא: מאפייני השירה, קורות חיים של יהונתן גפן דרך השיר.

מטרה: התלמידים יכירו את יהונתן גפן דרך היצירה.

"שיר ראשון"

 

כתיבת הנושא הנלמד ושם השיר על הלוח- מה משערים שיהיה כתוב בשיר?

  1. מקריאים את השיר במליאה, קריאה שנייה- ילדים קוראים לפי בתים ושלישית במקהלה. שיחה ראשונית על השיר.

  2. משימות בעקבות השיר:

    סמנו שורות שמסבירות מדוע התחיל יהונתן גפן לכתוב שירים.

    ציירו איור מתאים לשיר.

  3. כתיבת שאלה שהיו רוצים לשאול את יהונתן גפן באופן כללי או בעקבות השיר (להיעזר במאגר מילות השאלה).

  4. כתיבת השאלות על הלוח.

  5. צפייה בסרטון:  איך שיר נולד הפרק המלא.

  6. סימון קו מתחת משפטים או רעיונות שהופיעו בסרט (חלקם יכולים להיות תשובות לשאלות הילדים).

    שיעור 3  - "הסיפור על האיש הירוק" מתוך הספר: "הכבש השישה עשר"

    נושא: היחס לשונות

    מטרה:

  • זיהוי נושאים, רעיונות ומסרים מרכזיים ביצירה.

  • התלמידים יכתבו סיפור דומה.

     

    מהלך השיעור:

    פתיחה: תוצג לתלמידים התמונה מתוך הסיפור:

     

     

  • נשאל את התלמידים: מה אתם רואים התייחסו לצבעים, לדמויות, מה לדעתכם מביעה התמונה? מה התמונה מזכירה לכם? כיצד אתם מרגישים?

  • איזה ערך בא לידי ביטוי בתמונה – שונות

  • שאלות נוספות: מה צריך כדי שהאיש הכחול ירגיש בנוח?

  • ספרו על מצב בו אתם הרגשתם שונים? ספרו על מצב בו אתם הרגשתם חלק מקבוצה?
    הסיפור יחולק לתלמידים ויוקרא בקול רם בכיתה על ידי המורה. יש להקריא עד המשפט "עצר את האוטו הירוק שלו".....

  • משימות: או כתיבת המשך לסיפור או כל תלמיד יחבר סיפור  דומה או על הצבע האהוב עליו ויוסיף איור מתאים – ניתן לעבוד בזוגות.

    סיכום: תלמידים יציגו את מה שכתבו בפני הכיתה.

     

    אפשרויות נוספות: קישור לסרטונים בהם מוצג השיר.​


     

    משימה/תוצר:  – בניית עיר ירוקה, על זוג או יחיד בונה משהו מהסיפור ( איש ירוק, אישה ירוקה, בית ירוק, מכונית ירוקה וכו') ואיש כחול.שיר ראשון

 

מצגת יהונתן גפן.pptxמצגת יהונתן גפן.pptx

אין תגיות