יום מתוקשב פתוח בבית ספר גולומב

3/06/2013

ביום ו', ה- 10/05/2013, התקיים יום מתוקשב פתוח בבית ספר גולומב. ביום זה ניתנה להורים אפשרות להיכנס לעולמם של הילדים ולהתרשם מפרויקטים ומיזמים חינוכיים, ומשיעורים מתוקשבים המשקפים את דרכי ההוראה- למידה החדשניות בבית הספר.

ביום זה הושם דגש רב על שילוב הפדגוגיה עם עולם התקשוב. המחשב שימש ככלי עבודה להוראה. השימוש בו אפשר להעביר שעורים ברמות שונות, על פי צורכי התלמידים, לערוך עבודות חקר מגוונות וללמוד לקנות ידע בדרכים אלטרנטיביות.

yom_patoach_gulomb_15.JPG

בכיתות א' השיעורים עסקו בנושא שאילת שאלות ובכישורי שפה - ההבדלים בין השפן והארנב. המורות המלמדות בכיתות הללו השתמשו במצגות אינטראקטיביות ובסרטונים רלוונטיים.

בכיתות ב' למדו על הקובייה בעזרת יישומונים הממחישים את פריסתה ותורמים רבות להבנת חישוב נפחה. מורה אחרת בחרה לסכם את נושא חג השבועות, אשר נלמד במהלך השבועיים שקדמו. הסיכום בוצע על ידי מצגת אינטראקטיבית המשולבת בחידון טריוויה המיועד להורים ולתלמידים.

שכבת כיתות ג' בחרה להמשיך את נושא המנהיגות. התלמידים, במהלך לימודי הנושא, בחרו מנהיג/ה אותו/ה הם חקרו, ביום ו', כחלק מסיכום הנושא, יצרו התלמידים משחקים אינטראקטיביים בזוגות.

כיתות ד' התמקדו גם הם בנושא המנהיגות על ידי יצירת תעודת זהות למנהיג ויצירת משקים פעילים, בכיתה אחרת למדו והעמיקו בנושא השברים על ידי יישומונים הממחישים לתלמידים את מהות השבר הפשוט.

בכיתות ה', בשיעור מדעים, יצרו התלמידים לוח כיתתי משותף באמצעות ה – linoit.

ובכיתות ו' הועברו שיעורים בתחומים שונים: גיאוגרפיה באמצעות גוגל מפות, במורשת עשו חקר על החלוצים והשתמשו במיומנויות של חיפוש מידע ותמונות.

בנוסף, נערך סיכום לנושא המנהיגות, אשר התחיל לפני מספר חודשים ובמהלכו בחרו התלמידים דמות אותה הם חקרו. פעילות החקר כללה שימוש בכלים טכנולוגיים רבים ותיעודם נעשה באמצעות בלוג אותו פתחו לאותה דמות.

דרך למידה מבוססת מקום התלמידים בנו תחנות מידע על כל מנהיג ובחרו תכונה מנהיגותית עיקרית, לאחר מכן יצרו התלמידים אווטאר לכל מנהיג. הם יצרו פרופיל פייסבוק (בקבוצה סגורה) ובו העלו סטטוסים שונים הקשורים לפעולתם ותרומתם של כל מנהיג, הילדים הגיבו האחד לשני כאווטארים של אותה הדמות אותה בחרו. כסיכום לנושא, ביום הפתוח, הילדים התחפשו כל אחד לדמות אותה הוא בחר, יצרו מצגת דרכה הם הציגו עצמם (כאווטארים) להורים ולתלמידים (ההורים, התלמידים והצוות החינוכי תודרכו להתייחס אל התלמידים כדמות אותה הם מייצגים ולשאול שאלות על אופן מנהיגותה ופועלה, התלמידים ענו מתוך הזדהות וייצוג הדמות).

yom_patoach_gulomb_2.JPG

זוהי השנה השנייה בה אנו לוקחים חלק בתוכנית התקשוב של עיריית תל-אביב-יפו. צוות ההוראה בבית הספר מקבל שעות הדרכה בנושא שילוב המחשב על ידי השתלמויות, הכשרה תוך כדי עבודה ולמידה עצמית.

חדירת המחשב והטכנולוגיה יצרה התלהבות ומוטיבציה רבה בקרב התלמידים וכיום, לאחר שנתיים ניתן היה לראות ביום הפתוח כי התקשוב היווה מנוף לחדשנות וכי הוא מהווה כחלק מתרבות בית- הספר.

גם לאחר שנתיים ניתן לומר כי אנו נמצאים עדיין בתהליך של בנייה כאשר אחת ממטרות העל היא לעשות שימוש מושכל במחשב ולהביא לתוך הכיתה את הערך המוסף של הטכנולוגיה.

צוות המורים והתלמידים מודעים לבעיות החדשות הנוצרות בעקבות הנגישות לרשת האינטרנט. לאורך כל השנה וכחלק מהשימוש הרחב במחשב, צוות המורים מדבר עם התלמידים על הסכנות ברשת, על איתור מידע רלוונטי ומהימן וכו'. ככלל, ניתן לומר כי התקשוב נתפס אצל מרבית המורות ככלי לקידום ולפיתוח לומד עצמאי בעל אחריות ללמידה.

נכתב על ידי דנה אוליאל רכזת התקשוב של ביה"ס גולומב

התמונה הקודמת השהה התמונה הבאה