מהו טקסט מפעיל?/ עינב זאגא

​טקסט מפעיל הוא טקסט המדריך את הקוראים כיצד לעשות פעולות שונות, כגון: להפעיל מכשיר,

להשתמש במוצר כלשהו, להכין תבשיל, לשחק במשחק, להגיע למקום מסוים וכדומה.

הטקסט המפעיל כולל הוראות או שלבי ביצוע, כדי לתאר כיצד עושים דבר שלב אחרי שלב.

טקסט זה בנוי מפתיחה קצרה המציגה ומתארת את הנושא, אחריה מופיעה סדרה של משפטים קצרים

מאד הכתובים בשורה נפרדת ומטרתם להדריך את הנמענים.

לעיתים נמצא פסקת סיום המסכמת את הנאמר בטקסט או ממליצה על דרך פעולה.

ניתן למצוא הוראות בספרי לימוד, בספרי בישול, במחשב, בשלטי חוצות ובשלטים המוצבים במוסדות

ציבור, על לוחות מודעות ובכלי תחבורה ציבורית, על אריזות שונות של מכשירים, תרופות, מוצרי מזון

והלבשה ועוד.

 

בדרך כלל הטקסט המפעיל:

  • נכתב בלשון הווה או בלשון ציווי.
  • נכתב ברצף כרונולוגי, פעולה אחר פעולה.
  • ממוקד בגוף שני.
  • עושה שימוש בפעלים רבים.

 

אופן כתיבת טקסט מפעיל (לתלמידים):

- בכתיבת ההוראות יש לנסח בקיצור ובאופן ברור ומדויק.

- לפני כתיבת ההוראות יש לציין הנחיות כלליות, כגון: ציוד שצריך להכין, מספר משתתפים, מטרת ההוראות.

- את ההוראות צריך לכתוב בשלבים לפי סדר הפעולות. כדאי לסמן את השלבים ב: מספור, אותיות,

  כוכביות וכו'.

- לכתוב את ההוראות באחת מהדרכים הבאות:

  * ציווי – הכניסו , חיתכו , הביאו...

  * שם פועל – יש להכניס, צריך לחתוך , אין להביא...

  * הווה רבים – מכניסים , חותכים , מביאים…

- אם יש צורך כדאי להוסיף להוראות, תרשים או איור.

 

בסיום הטקסט המפעיל, ניתן לשאול שאלה, כשהתשובה נגזרת מתוך הפעילות.

סוגי שאלות:

א. שאלת נכון / לא נכון. 

ב. שאלת רב ברירה – שאלה המכילה בדרך כלל ארבע תשובות ורק תשובה אחת נכונה.

ג. שאלה פתוחה קצרה – מתייחסת למידע או פרט ממוקד.

ד. שאלה פתוחה רחבה – מתייחסת למידע רחב.

 

סוגות כתיבה ופעילויות/ מק"מ חיפה
מדריך למורה במקצוע "כלים שלובים"/ תכנית היל"ה