תכנית הלמידה המקוונת של תל-אביב-יפו

פורסם בתאריך 13/04/2014

חג פסח שמח!!!




תאריך האירוע 06/04/2014

פסח




ראשי נושאים במיקוד שילוב טאבלטים בחינוך מתבגרים עם אוטיזם

 שילוב טאבלטים בחינוך מתבגרים עם אוטיזם

04/06/2013 22:53

ביה"ס גיל הינו ביה"ס למתבגרים על הרצף האוטיסטי בין הגילאים 12-21. חלק מהתלמידים הגיעו לביה"ס ממסגרות של חינוך מיוחד, אך גם ממסגרות חינוך רגיל, וביה"ס נותן מענה לצרכים המיוחדים שלהם.

תחום השילוב חשוב מאוד לתפיסת ביה"ס, ולאורך זמן נבנו והתפתחו מגוון תכניות לימוד ויישום בתחום השילוב: תעסוקתית, לימודית וחברתית, כשהמטרה היא להכין את התלמידים לחיים הבוגרים וליציאה לחיים בקהילה. "כל תלמיד לפי יכולותיו, צרכיו, רצונותיו ונטיות ליבו יכול להשתלב" מספרת אולגה פישר מנהלת בית הספר.

"אנו עובדים לפי השיטה האקולוגית (לפי פסיכולוגיה תפיסתית), אשר מדגישה את יחסי הגומלין הבלתי פוסקים בין צרכי הפרט והסביבות בהן משולב במהלך חייו לכל פרט יש צרכים, והסביבה נותנת לו מענה לאותם הצרכים. כתוצאה ממעבר בין סביבות וקבלת מענה, קיים שיפור ביכולת הלמידה, הגמישות והתפקוד הכוללני של הנער/ה. אנו עובדים על צמצום של הפער בין המשאבים לצרכים. ברור שאף פעם לא נסגור את הפער כי הצרכים מתפתחים ומשתנים, אך כמה שהמשאבים יהיו זמינים ומקיפים נוכל לעלות איכות חיים של התלמידים".

"לאור שינויים בחברה, באורח החיים ובתחומי העניין, הטכנולוגיה מהווה תחום אקטואלי ואותנטי עבור מסגרות חינוך ומהווה כלי חשוב ביצירת תקשורת ועצמאות. אי לכך, היא מספקת מענה חיוני לתלמידים על הרצף האוטיסטי, ומזמנת להם תפקוד נורמטיבי יותר ובכל משפרת את הדימוי העצמי ושילובם בקהילה. היא הופכת להיות בשירות האדם עם הלקות. המחשב הוא כלי מארגן, המאפשר סביבה מובנית, מסודרת, עם חוקים וגבולות ברורים. זו סביבה צפויה וודאית עבור אוטיסטים לעומת התנהלות מול בן- אדם, שלא ידוע כיצד יגיב. העבודה במחשב מקלה על ההתארגנות ועל ההתנהלות העצמאית".

בשנה האחרונה נרכשו טאבלטים לבית הספר, תחילה על ידי תרומות ולאחר מכן על ידי עיריית תל- אביב- יפו. הטאבלטים משרתים את התלמידים ב:

  • תקשורת תומכת חלופית
  • ניהול עצמי והבניית סדר היום והסביבה
  • ניתוח התנהגות יישומי
  • פיתוח כישורי חיים

אם בעבר התלמידים תקשרו דרך אלבומי תקשורת או פלט קולי, כיום ביכולתם לתקשר באמצעות טאבלט. הטאבלט הוא כלי נגיש יותר, זמין, מעודד תקשורת ומקדם למידה. עבור התלמידים הוא כלי מפתח, המעלה מוטיבציה והופך להיות לפה עבורם. "התלמידים הכי לא תקשורתיים שממעיטים לשתף פעולה, אלה שהיה קשה להוציא אותם מהבועה פתאום מגלים עניין ומוטיביציה".

הטאבלטים עוזרים להפעיל תכניות התנהגותיות ולווסת את התנהלות התלמיד במהלך היום, יחד עם זאת כל תלמיד יכול לעסוק בתחומי עניינו דרך הטאבלט.
הטאבלטים מאפשרים למידה, סביבה לניהול אישי ולכישורי חיים, אך גם משמשים כחיזוק. 

מנהלת בית הספר אולגה, מספרת על תלמיד שנקלט לבית הספר במצב רגשי לא פשוט. יכולותיו הקוגניטיביות  נמצאו גבוהות אך לא באו לידי ביטוי. הוא תמיד הסתובב עם אותם הבגדים ולא היה מוכן להחליפם ולא דיבר כלל. משפחתו סיפרה כי בעבר הרחוק דיבר ומזה שנים שאינו מוציא מילה מפיו. לאט לאט בתהליך הקליטה בבית הספר החל הנער לחייך ולהתחבר לאנשי הצוות. לאחר שנה של עבודה עם קלינאית תקשורת החל ללחוש, פריצת דרך זו התעצמה עוד יותר כשהגיעו הטאבלטים. בכיתה מתקיימים מפגשי בוקר חברתיים בהם מתבקשים התלמידים להקליט את עצמם דרך אפליקציה, תחילה הטאבלט לא הצליח לקלוט את קולו החלש של התלמיד, וכך הבין שאם לא יתאמץ לא יצליח להביע את עצמו במפגש חברתי. הנער למד להגביר את קולו כי חשוב היה לו שקולו ישמע באמצעות הטאבלט, ובכך לקחת חלק בפעילות הכיתית.

דרך האפליקציות ביה"ס מדמה לתלמידים סיטואציות חברתיות שונות ומלמד אותם כיצד עליהם לנהוג על פי נורמות מקובלות בחברה.

 

מסך נוגע ללב- כתבה בנושא מכלכליסט
אפליקציות לאוטיסטים- סרטון בהמלצת אולגה