השדה של רמת אביב ג'

7/06/2016

ביה"ס רמת אביב ג', בית סייבר, יזם למידה אחרת וחדשנית המשלבת יציאה וחיבור לטבע עם תקשוב ולמידה מבוססת מקום. לפניכם ראיון עם עינב זאגא רכזת התקשוב של ביה"ס.

עינב, מאיפה התחיל הרעיון?

"הרעיון החל מהפרויקט של גן מאיר שהכנו לחידון ת"א. הוא היה מאוד מוצלח והשאיר טעם של עוד. התחשק לי להמשיך ולעסוק במודל למידה של "למידה מבוססת מקום" עם התלמידים שלי.

מאחורי ביה"ס נמצא שדה גדול. השדה הוא חלק מתכנית העבודה של ביה"ס, התלמידים מכירים אותו, לומדים עליו ודרכו בשיעורי מדעים, זואולוגיה וחקלאות. בבית הספר גילינו כי מכרו את הקרקעות שלו לבנייה והבנו שעתה הזמן לעשות משהו כי ייתכן ובשנה הבאה השדה וכל החי והצומח בו ייעלם. המטרה הסופית של הפרויקט היא לשלוח עצומה ולמנוע את הבנייה.

כבית ספר המשתייך לבית סייבר, חשוב לנו לקדם תהליכי הוראה למידה אחרים. חברנו לשני זיו ויחד עם ריקה חכימי, מנהלת ביה"ס, בנינו באופן כללי את התכנית. החלטנו כי אנו רוצים ליצור קבוצת תלמידים רב גילאית, מכיתות ד'-ו'. מכל כיתה נבחר תלמיד בעל מוטיבציה ללמידה, סקרנות ומוכנות לעבוד קשה, בסה"כ 14 תלמידים. בסוף צרפנו גם ילד מכיתה ג', שמאוד רצה לקחת חלק".

ramat_aviv_g_1.jpg

ספרי לנו על התהליך

"התהליך ארך כ- 4 חודשים. חברתי למורה לזואולוגיה – גליה בירן, ולמורה לחקלאות- רובי עתמאנה ויצאנו יחד עם התלמידים לשדה.

התלמידים יצאו עם הסמארטפונים האישיים שלהם והחלו לבדוק מה מעניין בשדה, מה אפשר לעשות איתו ובו, תוך כדי הנחייה של המורים לזואולוגיה וחקלאות. אחרי שני סיורים כבר היה לנו חומר מצולם רב. פתחנו טופס שיתופי מקוון אליו העלו התלמידים את התמונות, המידע והרעיונות שלהם.

נפגשנו עם התלמידים 3- 4 פעמים בשבוע. התלמידים כתבו חידות על השדה ואנו המורים ליווינו אותם, ואת הכתיבה. פעם בשבוע יצאנו לשדה לאסוף עוד מידע. התלמידים למדו על הזמניות שבטבע, השינויים שחלים בו. למשל, זחל שאינו עוד זחל כי הפך לפרפר. לאחר שהתוכן היה מוכן, ונבנו בין 50 ל- 60 תחנות, החלו התלמידים להזין את הידע בפלטפורמה של למידה מבוססת מקום.

התלמידים למדו לשלוט טכנית במערכת, להוסיף קישורים ולערוך את התחנות שלהם. לאחר מכן העברנו לתלמידים מחוון, המבוסס על המחוון העירוני של למידה מבוססת מקום, עם מיקוד לביה"ס. המחוון שאל על התוכן שבנו ודרש מהם עריכה נוספת.

שני זיו נפגש עם קבוצת התלמידים ולימד אותם על למידת עמיתים, כיצד לתת משוב איכותי ומועיל מעבר למשוב כמו "אהבתי את התחנה שלך" ואיך לתת הצעות קונקרטיות לשיפור. התלמידים המשיכו לתת משוב אחד לשני, לשפר ולתקן את התחנות שלהם בעקבות המשוב ולמדו כיצד להתכוון לקורא.

אחרי שנבנו כ- 80 תחנות, כשהרגשנו שהתוכן טוב ומשמעותי, יצרו התלמידים משחקים שמחברים את התחנות. התחלנו מפאזל בסיסי והמשכנו למונפול, איקס עיגול ועוד. בשלב הבא יצאנו לשדה עם סמארטפונים וטאבלטים והתנסינו בעצמנו כדי לבדוק את המשחקים והתחנות.

המורה לזואולוגיה, במקביל, החלה להעביר לתלמידיה שיעורים דרך הפלטפורמה. בהתחלה דרך מקרן ובשלב מתקדם התלמידים התנסו בתוך הכיתה במשחקים באמצעות טאבלטים ומחשבים ניידים. במקביל התחלנו להוציא כיתות גבוהות (ד'-ו') לפעילויות קצרות בשדה במסגרת שיעורי מדעים. כבית סייבר רכש בית הספר עשרים טאבלטים וראוטרים ניידים בהם יכלו התלמידים להשתמש בפעילויות.

כיתות ה' החונכות את כיתות א' יצאו יחד איתם לשדה. כל חונך וחניך עשו יחד משחק של פאזל.

חשוב לומר כי לאורך כל התהליך תלמידי הקבוצה המובילה ליוו את תלמידי ביה"ס וסייעו כמדריכים לכיתות והקבוצות שיצאו ללמידה בשדה.

הייתה אף פעילות למורות. באחד הימים במקום ישיבת צוות בחדר מורים, יצאנו לשדה לפיקניק ופעילות מבוססת מקום. כך גם צוות המורים התנסה, שיחק ולמד דרך תכנים שיצרו התלמידים."

ramat_aviv_g_5.jpg

ספרי לנו על אירוע הסיום

"אחרי פסח קיימנו אירוע גדול לכל קהילת בית הספר: הורים, תלמידים ומורים. המשתתפים יכלו לבחור לשחק וללמוד בתחנות שהיו ממוקמות בשטח, כאשר ליד כל תחנה היו תלמידים מדריכים מתוך הקבוצה המובילה או לבחור תחנות מתוך תצלום אוויר של השדה בתוכו מיקמנו את כל המשחקים. האירוע התקיים ביום שישי. סה"כ השתתפו כ- 1,000 איש".  

אילו תגובות התקבלו?

"ההורים והילדים נהנו, השכילו וחוו כיצד ילדיהם לומדים. הם רצו להמשיך עוד ושאלו כיצד אפשר להמשיך לשחק בזמנם הפנוי. הם היו מאוד נלהבים. החיבור של הטכנולוגיה לטבע היה מפתיע ומרענן".

 ramat_aviv_g_6.jpg

באילו תחושות יצאו התלמידים המובילים?

"הם קיבלו תעודות הצטיינות על כך מביה"ס. הם נהנו להוביל משהו שהוא אחר, היציאה מהכיתה ומביה"ס עשתה להם טוב, סקרנה. בסיורים הראשונים ראיתי אותם לעיתים משחקים או מתכתבים במכשיר הנייד, אבל עם הזמן הראנו להם איך לקחת את המכשירים החכמים למקום של למידה, והם מתוך העניין שלהם עסקו רק בצילום ובחקר".

איך את מסכמת את התהליך?

"אני באה מהמקום של חינוך לטבע, תרפיה בבע"ח, קרבה לאדמה, החשיבות לראות מה קורה סביבנו. אני מאוד מאמינה בזה. ניסיתי לחבר את העולם שלי ואת התקשוב וזה הסתדר לי בול. הטכנולוגיה ניידת, לא יושבים מול המחשב, היא הולכת איתך, יוצאת החוצה. השימוש בטכנולוגיה הוא לצרכים הפדגוגים והחינוכיים, ללמידה. התלמידים יכלו לחוש את המגע הפיזי של החובזה והצמחים, אך גם לצלם ולחקור דרך המכשירים החכמים. בשביל התלמידים החיבור הזה הכי טבעי בעולם, וכך גם בשבילי".

ramat_aviv_g_8.JPG

 

תלמידי רמת אביב ג' מספרים על היוזמה

לפעילות בשדה לחצו כאן
ללמידה מבוססת מקום בפורטל ביה"ס רמת אביב ג'