עולם הלמידה של צהלה

29/09/2013

​עם סיום תהליך למידה ארוך טווח שהתקיים לאורך כל השנה, בתחום השפה, ערך ביה"ס צהלה תערוכה בשם "עולם הלמידה של צהלה". התערוכה התקיימה במשך שבוע ימים שנקרא "שבוע החינוך בצהלה". תלמידי בית הספר ביקרו לאורך השבוע בתערוכה והורים ואורחים שונים הגיעו ביום שישי לבוקר חווייתי בו למדו על התהליכים השונים שעברו תלמידי השכבות הגיל השונות.

ויויאן אקשטיין, מנהלת ביה"ס, שמה לה למטרה לשפר את העבודה בתחום השפה ולפתח לומדים עצמאיים. היא מספרת כי בכל שכבה עבדו על נושא אחד מתוך תכנית הלימודים בשפה ופיתחו אותו, כך שתהיה לו נראות תהליכית בתערוכה פדגוגית. וזאת מתוך אמונה שvדבר יעורר מוטיבציה, גאווה, יצמיח וישבח את ההוראה למידה בביה"ס. "היה לנו חשוב להזמין את ההורים של כל ילדי ביה"ס להתרשם מהתוצרים ולאפשר להם תצפית כמו בזכוכית מגדלת על התהליכים הפדגוגיים השנתיים".

olam_lemida_tzahla_2.JPG

"התקשוב משולב בכל תהליכי הלמידה בבית הספר ואנו מלמדים את המורים שלנו כיצד להרחיב את הגבולות של סביבת הלמידה מעבר לכיתה באמצעות תקשורת מחשבים. צוות החינוך למד בעבר וממשיך ללמוד בהווה כיצד לאפשר לתלמידים התנסויות והזדמנויות ללמידה מגוונת וכיצד ליצור אווירה של חופש פעולה ושל התנסות בלמידה מאתגרת ושונה".

לאורך כל השבוע ביקרו התלמידים בתערוכה עם המחנכות בליווי תלמידי כיתות ו', שהיו הסדרנים והסבירו על התהליכים והתוצרים השונים. לתלמידים חולקו דרכוני מסע, שבכל תערוכה שהילדים עברו בה הדרכונים הוחתמו, כמו ביקור בארץ חדשה. "לי הייתה תחושה כאילו חשפתי את הילדים לסוג של מוזיאון פדגוגי" אומרת ויויאן.

olam_lemida_tzahla_10.JPG

התערוכות:

שכבה א'- הכינו ספרונים אישיים, ששיקפו את למידת הרצף הסיפורי, עקרונות התבנית הסיפורית, סגנונות כתיבה שונים ועוד.

שכבה ב'- עבדו על נושא פיתוח לומד עצמאי, ויצרו תיקי עבודות ייחודיים. כל תלמיד כתב מהי למידה עבורו ואיזה סוג לומד הוא בעקבות הכרת אסטרטגיות למידה שונות, תוך התייחסות לנקודות החוזק והחולשה שלו כלומד.

olam_lemida_tzahla_7.JPG

שכבה ג'- עבדו על תהליכי כתיבה בעקבות ספר. התלמידים אספו מידע על הסופרת, למדו מהי השערת השערות, אסטרטגיות של שאילת שאלות, פיתוח הדמיון האישי ועסקו בכתיבה מנקודת מבט אישית.

שכבה ד'- עבדו על הסוגה בשפה הטקסט המפעיל. בסיום הלמידה הכינו משחקים לימודיים. המשחקים נבנו מתחום התוכן שלמדו  בשיעורי תנ"ך. התלמידים למדו סוגי טקסטים שונים, בנו משחקים והתנסו בכתיבת הוראות למשחקים.

שכבה ה'- עבדו על תהליך כתיבת הסיכום. דרך למידה שיתופית למדו לסכם ולמזג מידע, להבדיל בין עיקר לטפל ולהתמודד עם מספר מקורות מידע.

olam_lemida_tzahla_11.JPG

שכבה ו'- מסע בעקבות פרשת השבוע שלי. כל תלמיד חקר את פרשת השבוע בה הוא נולד. התלמידים ערכו דיונים, שאלו שאלות, מצאו הקשרים לחיי היומיום שלהם וכתבו דרשות.

אנגלית- תרגלו מיומנויות של הבנת הנקרא דרך אגדות.

מדעים- עבודות חקר שיתופיות בשילוב מחשבים.

כמו כן, בתערוכה הוצב ספר מבקרים בו ההורים והתלמידים מילאו את התרשמותם מהתערוכה.