נעים להכיר- ביה"ס אילנות

4/09/2014

בי"ס אילנות הוא בי"ס קהילתי הנמצא ברמת אביב הירוקה. הוא מונה 15 כיתות הכוללות חטיבה צעירה: 2 גני ילדים + 3 כיתות א'.

ביה"ס נכנס לתכנית התקשוב העירונית לפני שלוש שנים, אך החל להתנסות בלמידה מתוקשבת עוד קודם לכן, עם מחשב ומקרן אחד שהתניידו בין הכיתות. היום, התקשוב מהווה חלק מתרבות בית הספר, משולב בעשייה הפדגוגית, התקשורתית והארגונית. כל מורי בית הספר עושים שימוש במחשב בכל תחומי הדעת כחלק שוטף בתהליך ההוראה והלמידה.

ilanot_pic1.jpg
מנהלת ביה"ס יעל צרפתי מספרת כי "בשנים האחרונות מספר הילדים בבית הספר גדל ועובדה זו העמידה אתגר בפני הצוות החינוכי. אנו עושים הכל על מנת למצוא את הניגון האישי לכל ילד ובכך לחזק את תחושת השייכות והביטחון בקרב באי בית הספר. רק ממקום של חיזוק, עידוד ותמיכה אני מאמינה שמגיעה למידה משמעותית. הכניסה לתקשוב הייתה תהליך מחויב מציאות בו בית הספר מתאים את עצמו למאה ה-21 וללומדיו. האתגר הראשון היה להכשיר את הצוות ולפרוס בפניו כלי המשמש לשיפור איכות ההוראה והלמידה. שותפים לתהליך היו קבוצת מורים מובילים, מדריכים, גורמים עירוניים, משרד החינוך, הורים ותלמידים. בית הספר עוסק בעשייה ערכית וחינוכית שבו הכלים הטכנולוגיים מסייעים ואינם מהווים מטרה בפני עצמה."

עינת אטיאס, רכזת התקשוב וסגנית ביה"ס, מוסיפה כי "ביה"ס מאמין בשילוב מושכל של התקשוב - שימוש בטכנולוגיה המשרתת את העשייה הפדגוגית והכנסת כלים חדשים בקצב המתאים לביה"ס.  מובן מאליו ללמד עם מקרן, מחשבים ופדגוגיה חדשנית, אך יחד עם זאת  לא מוותרים ב"אילנות" על כתיבה במחברת, קריאה בספר ודרכי הוראה מסורתיות איכותיות. לתקשוב ערך מוסף רב: הוא מעלה את המוטיבציה והאתגר בלמידה, מאפשר יצירתיות ולמידה שיתופית ועוד. הוא מהווה חלק בלתי נפרד מהעשייה והתרבות הבית ספרית".

"הפורטל הבית ספרי משקף את העשייה הבית ספרית ואנו שואפים לעדכן אותו כך שיהיה חי, פעיל, ורלוונטי לתלמידים ולקהילה. הוא משמש ככלי למידע ותקשורת עם ההורים והתלמידים. אחד היעדים לשנת תשע"ד הוא שימוש נרחב יותר והכנסת הפדגוגיה לתוך הפורטל" אומרת עינת.

ilanot_pic6.jpg
באילנות שמים דגש בתחום כישורי השפה על השבחת הכתיבה. הצוות בנה תכנית עבודה שבה לכל שכבה משימה ארוכת טווח הדורשת כתיבה והשבחתה. לדוגמא: תלמידי שכבת ג' בנו מצגת כהמלצה לאתר/לטיול בארץ בעקבות טיול/חוויה משפחתית . למשל מצגת "טיול מתוקשב".

פרויקטים ותהליכים לימודיים מיוחדים בביה"ס:

1. למידת עמיתים - תלמידים מלמדים תלמידים. בבית הספר מערך חונכות, בו כל שכבת גיל חונכת שכבה אחרת. למשל, בחנוכה שכבת ה' לימדה את שכבת א' פתגמים למשג "אור" תוך כדי לימוד תכנת הצייר - ציור פתגם בתכנת הצייר, זיהוי והסבר.  

בנוסף, בביה"ס קבוצות "דוברים" בתחומים שונים: מתמטיקה, אמנות, דרמה מחשבים וכו'. עינת רכזת התקשוב  מובילה את קבוצת "דוברי המחשב" שמשמשת ציר חשוב במערך התקשוב הבית ספרי. "דוברי המחשב" מלווים את תלמידי השכבות השונות בהכנת מצגות ועשייה מתוקשבת: לימוד תלמידי שכבת ג' בשלב הכנת ה"טיול המתוקשב", לימוד ועדת עיתון את תכנת ה- Publisher, שיעורים בנושא "אינטרנט בטוח" ועוד.  

ilanot_pic3.jpg
 2. מוקדי בחירה- סדרת שיעורים בהם תלמידים משתי שכבות גיל בוחרים תחום עניין מתוך מגוון נושאים.  לדוגמא: ציפורי ארץ ישראל, בולאות, רפלקסולוגיה, תעתועי ראיה, ביטלס ועוד.

3. הורה מרצה- ההורים ובני משפחה משולבים בעשייה הבית ספרית, מגיעים לביה"ס להרצות בכל נושא או  תחום ידע מעניין כדוגמת פרויקט spaceil שהועבר בשכבות הגיל השונות.
ilanot_pic4.jpg
4. פרויקטים בשילוב הקהילה- מבצע התרמת דם, בו ביה"ס חובר למד"א המגיע לבית הספר כשכל הקהילה מוזמנת לתרום דם. שכבת ג', תלמידים והורים יצאו השנה למסע אופניים בשכונה, חילקו פליירים בתיבות הדואר לפרסום ההתרמה. בנוסף הסבירו תלמידי כיתות ו' במצגת את חשיבות הדם בגוף כשתלמידי כיתות ג' ערכו מסע פרסום בבית הספר.    

5. מובילות ירוקה- קבוצת ילדים שבחרה להוביל את נושא "איכות הסביבה". חברי המובילות עוסקים בפעילויות הסברה בתחום. בנוסף לפעילויות בבית הספר הוקם בוסתן קהילתי לו שותפים תלמידי שכבת ד' וילדי המובילות הירוקה.

6. מועצת תלמידים- הינה קבוצת ילדים שנבחרה בהליך דמוקרטי. הילדים פועלים ברמה הבית ספרית בתחומים חברתיים וערכיים, תוך התמקדות בערכי מפתח הל"ב, מועצת התלמידים עורכת טקסים ופעילויות בית ספריות.

7. שישי רגלי- תכנית (בשילוב הורים ותלמידים) המעודדת תלמידים והורים להגיע ביום שישי ברגל לבית הספר, למנוע כניסת רכבים לרחוב גרונימן על מנת לשמור על בטיחות התלמידים. התכנית מעודדת פעילות גופנית ושמירה על איכות הסביבה.

8. הקשר הרב- דורי- פרויקט בו תלמידים "דוברי מחשב" מלמדים מיומנויות מחשב הורים/סבים/סבתות ואת תושבי הקהילה המוזמנים להצטרף.  בשנת תשע"ג השתתפו מעל 20 "תלמידים בוגרים" בפרויקט. לסיום נערך מפגש חגיגי ב"בית התפוצות".

9. ינשופים - פרויקט עירוני אותו מובילה יעל, מנהלת בית הספר לו שותפים חמישה בתי ספר בתל אביב. קבוצת תלמידים שוחרי אמנות הנפגשת עם יוצרים וצופה במופעי אמנות במגוון תחומים.

10. מרכז מוסיקה- בבית הספר קיים מרכז מוסיקה פעיל בו תלמידים לומדים במגוון כלים והרכבים מוסיקאליים. נערכים קונצרטים בשיתוף פעולה עם ביה"ס אליאנס.