נעים להכיר- ביה"ס אג'יאל

9/03/2014

בית ספר אג'יאל הוקם לפני 16 שנים, במהלכן עבר שינויים רבים. לפני שלוש שנים ביה"ס פתח את שעריו גם לתקשוב.


מנהלת ביה"ס ניהאיה יחיא מספרת כי תוך שנה רכש הצוות ידע משמעותי ואילו התלמידים הרגישו כי המורים מתקרבים לעולם שלהם.

ajial_3.JPG

"התקשוב דורש שקיפות בהתנהלות ובהוראה" אומרת ניהאיה. בהתחלה היה מכך חשש גדול, אך עם הזמן המורים התרגלו והיום "הם מרוצים מזה שהתלמידים מתחילים לחשוב אחרת, הופכים לשותפים למה שנעשה בכיתה, כותבים את שיעורי הבית באתר הכיתתי ועוד". יש תחושה של תנועה בבית הספר.


הקושי המרכזי בו נתקל ביה"ס, הוא שבמגזר הערבי אין הרבה חומרי למידה מתוקשבים בשפה הערבית. "בדקנו מה קורה במדינות ערב אבל החומר לא תאם לנו מבחינה חברתית שלא לדבר פוליטית. הטקסטים לא תאמו את המנטליות הישראלית. מהקושי הזה צמח הצוות, הם החלו לבנות בעצמם חומרים. הבנייה הייתה כמעט טוטאלית: מצגות, לקחת טקסט ולשנות אותו, לתרגם, לבנות יחידות לימוד וכו'. זה מדהים לראות את השינוי שעברו המורים, מרמה של לא רוצים עד רמה שהם מכינים הכל לבד".

ajial_6.JPG

השנה בית הספר מתמקד בשיתופיות ובפיתוח למידה בכיתה הטרוגנית. כיצד להכין ולעבוד על מסמכים משותפים, עבודה בזוגות וקבוצות, איך להתאים את הלמידה לכל תלמיד ולצרכים השונים, איך לתת חוויה של הצלחה גם לתלמידים חלשים יותר וכו'. "אני רוצה שכולם יחוו הצלחה ביחד, כל אחד לפי הקצב שלו והרמה שלו. אנו עובדים על כך רבות עם מדריכת התקשוב שלנו" מספרת ניהאיה.


שנה שעברה התנסה בית הספר בלמידה מבוססת מקום. בליווי שני זיו יצרו פרויקט משותף עם ביה"ס אלטור לבנות בירושלים- משער יפו ביפו לשער יפו בירושלים. כל ביה"ס חקר את העיר שלו, בנה פעילויות ותחנות, תוף שיתוף פעיל של ההורים. הפעילות נכתבה בשלוש שפות: ערבית, עברית ואנגלית, כדי להתאימה לכלל האוכלוסייה וגם למבקרים המגיעים לשתי הערים. התלמידים נסעו ליפו ולירושלים והופעלו לפי התחנות שבנו התלמידים העמיתים.

ajial_1.JPG

פרויקטים בית ספריים נוספים:

  1. פרויקט "חיים משותפים" בשיתוף ביה"ס א.ד. גורדון. שיתוף פעולה לפי מודל אירי, בו לומדים תלמידים מכל הקשת החברתית יחד. כתות ה' משני ביה"ס חולקו לקבוצות והם לומדים יחד נושאים שונים: קבוצה אחת מתכנסת סביב ה"משחק". הם נפגשים בכל שבוע ומשחקים יחד. קבוצה אחרת עוסקת בתיאטרון, צופה יחד במופעים שונים ולאחר מכן מקיימת שיח עם היוצרים. עוד קבוצה עוסקת במוזיקה ומפגישה בין מוזיקה מזרחית למוזיקה ארץ- ישראלית. התלמידים והמורים משני ביה"ס משתפים פעולה. אחת השאיפות היא לעשות וידאו קונפרנס בשילוב הורים. 
  2. הקשר הרב דורי- אחת לשבוע סבים וסבתות מגיעים לביה"ס. התלמידים מלמדים אותם איך מחשבים, ואילו הסבים מספרים להם על ההיסטוריה, החוויות שלהם וכו'.  
  3. מפגשי הדרכה להורים- יש הטרוגניות גם בין ההורים. ביה"ס מקיים מפגשים בהם מדריכים את ההורים על מיומנויות מחשב, איך לפתוח מייל ולהשתמש בו, איך להשתמש באתר הבית ספרי- קריאת הודעות, צפייה באתרי הכיתות וכו'.

התקשוב הוא "שינוי שלא רק מתרחש בתוך ביה"ס אלא חוזר לקהילה. אם המכוונות שלנו היא קהילתית זה מעלה את ביה"ס. ביה"ס, כביה"ס מתוקשב, משתף את הקהילה" אומרת ניהאיה. "חשוב לי מה יגידו הקולגות שלי, שהקהילה תכיר את ביה"ס, שהתלמידים יראו שהם לומדים ברמה טכנולוגית גבוהה זה מביא גאווה גם לבית הספר וגם לקהילה הערבית ביפו".