נעים להכיר- ביה"ס הדקל

9/07/2013

בית ספר הדקל שוכן בדרום תל אביב בשכונת נווה עופר. הוא איחוד של שני בתי ספר קטנים, ברנר ושז"ר. ביה"ס מונה 15 כיתות, מתוכן 3 חינוך מיוחד. סה"כ 343 תלמידים.

בחודש מרץ האחרון, בכנס התקשוב של מחוז תל אביב ומינהל החינוך, התרבות והספורט של עיריית תל- אביב- יפו קיבל ביה"ס תעודת הוקרה על הובלת שינוי משמעותי בשילוב התקשוב בתהליכי ההוראה והלמידה בבית הספר.

בדקל מבקשים ליצור תרבות פדגוגית וארגונית שונה, מספרת טלי ינאי מנהלת בית הספר, הן מבחינת תהליכים חינוכיים חדשים וחדשניים, והן מבחינת ההתנהלות הארגונית.

שימוש בפורטל הוא חלק משמעותי מהתרבות הארגונית שהוטמעה בבית הספר ולכן אנו דואגים שיהיה מעודכן, מזמין, ידידותי למשתמש ועשיר במידע אודות העשייה הבית ספרית. צוות המורים כולו אחראי על הוספת תכנים: כך למשל בטקסים, המורה למוזיקה מצלמת את השירים ומעלה לאתר, יועצת בית הספר מעדכנת את ההורים במידע רלוונטי, למועצת התלמידים דף משלהם בו אפשר להזמין שירים להפסקות ועוד. ההורים למדו כי הפורטל הוא כלי מרכזי בעזרתו הם יכולים להתעדכן, לעקוב אחר הודעות, שיעורי בית ולקבל אינפורמציה בית ספרית.

כביה"ס מוביל, בחרו להתמקד בחינוך המיוחד. שימוש בהוראה מתוקשבת חשוב במיוחד בכיתות החינוך המיוחד לפיתוח הסקרנות והופך את הלמידה מוחשית ומעניינת.

בבית הספר מורה נפלאה בשם שרון מלכי, המעבירה שיעורים מתוקשבים ובאופן דיפרנציאלי.

בכנס התקשוב הוצגה יחידת ההוראה ששרון פיתחה בנושא שיפור הקריאה בקרב ילדי החינוך המיוחד. יחידה זו מאפשרת לכל ילד לעבוד עצמאי ואילו למורה היא מספקת משוב על התקדמות התלמיד. בשנה הבאה התוכנית תוטמע גם בכיתות החינוך הרגיל, תוך התאמת הטקסט עפ"י שכבת הגיל.

כחלק מהתכנית רכזת התקשוב, מירב חנן, אחראית על ליווי המורים, הדרכה, היכרות עם כלים תקשוביים, חשיפה לתכנים חדשים, הפעלת האתר הבית ספרי ועוד. עבודה רבה מוקדשת להתמודדות עם השינוי והקושי מפני החדש - להרגיע ולהראות שאפשר.

"לבד לא ניתן היה לבצע שינוי" מספרת מירב, שינוי כזה מתאפשר עם צוות שרוצה ומוכן לעשות שינוי ומורים שצמאים לדעת עוד.  ברגע שרואים את ההצלחות ואת היעילות שהתקשוב מציע, כמו העברת שיעורים דרך הפורטל הבית ספרי, שימוש במסמך שיתופי ליום הורים ועוד, מתעורר הרצון להכיר עוד כלים ולהשתמש בהם יותר בכיתה ובבית.

אחד היעדים של ביה"ס לקראת שנת תשע"ד בתחום התקשוב- הוא יצירת מאגר מידע של חומרים ושל יחידות הוראה בפורטל בתחומי הדעת השונים, לשימוש צוות ביה"ס בכלל והמורים בעיריית ת"א בפרט. 

מה עוד בבית הספר?

  1. "נעים מאדום לירוק"- תכנית פדגוגית-רגשית: תכנית לשיפור הישגי התלמידים כוללת הדרכה והשתלמות בתחום השפה. כמו גם תצפיות בשיעורים. ברמה הרגשית עוסקים בטיפוח הדימוי העצמי וטיפוח המסוגלות בקרב התלמידים והמורים.
  2. תחום החינוך החברתי- במרכז העשייה החברתית- עיסוק בערך הכבוד. השיח שזור בכל תחומי הדעת בביה"ס: בשיעורים ובהפסקות. הטמעת ערך הכבוד בא לידי ביטוי בפעילויות שונות: תיבת מעשי הכבוד - התלמידים כותבים  על חברים שעשו מעשים של כבוד לעצמי ולזולת, סיפורי משפחות – סיפור עלייתם של ההורים, כבוד לאחר – הענקת ספר מוקלט לספריית עיוורים וכו'.
  3. ערב קהילתי בנושא מנהיגות- ערב המשותף לתלמידים ולהורים בו כל שכבת גיל תציג תוצרים שנתיים. למשל תהליך קריאה, סיפורי התורה, טיול בארץ ישראל בלמידה מבוססת מקום בה ההורים לוקחים חלק וטקס מסכם.
  4. מרכז העצמה- מרכז הפועל לאחר שעות הלימודים הנותן מענה לימודי ורגשי לתלמידים בקבוצות של 3-5 תלמידים.

טלי רואה בתקשוב הזדמנות ליצור משהו חדש ולמנף את ביה"ס למקום אחר. התלמידים מאוד רוצים לעבוד עם המחשב, הם אוהבים את השיעורים המתוקשבים. המורים, על אף הקושי לשנות, רואים בתקשוב אתגר והזדמנות להתפתחות.

תחום התקשוב מזמן התקדמות והתפתחות הן בתחום הטכנולוגי והן בתחום הפדגוגי. צוות ביה"ס מציב לעצמו יעדים חדשים לשנת תשע"ד, יעדים שיצעידו את הישגי ביה"ס קדימה.