מגילת העצמאות בשכונת צהלה

7/06/2016

ביה"ס צהלה לוקח חלק בתכנית שותפות תל אביב- לוס אנג'לס מזה חמש שנים. דרך התכתבות במייל ומפגשים וירטואליים יוצרים תלמידי כיתה ו' קשרים בינאישיים עם תלמידים מביה"ס Temple Israel of Hollywood בלוס אנג'לס. השיא מתרחש בשני מפגשים משותפים: אחד בלוס אנג'לס ואחד בישראל. בחודש אפריל האחרון ביקרו התלמידים מלוס אנג'לס בישראל.

לקראת הגעת המשלחת ארגן בית הספר סיורים ופעילויות לימודיות משותפות, כשהמרכזית שבהן הייתה במודל של למידה מבוססת מקום. בית הספר חבר לשני זיו, ויחד בנו פעילות המיועדת לכל שכבת ו'. הנושא הנבחר היה מגילת העצמאות.

​תחילה חילק צוות המורים את מגילת העצמאות לערכים. לדוגמא, חופש הביטוי, חופש תרבותי וכו'. לאחר מכן הראו המורים את הערכים השונים לילדים דרך מסמך שיתופי. כל תלמיד התבקש לבחור ערך ולהסביר מדוע הוא מזדהה איתו וכיצד היה מלמד אותו. לאחר מכן, נדרש התלמידים לחקור באתרים שונים (בטקסטים מידעיים) ולמצוא עליו מידע נוסף. מתוך תשובות הילדים עלה כי היו מלמדים את הערכים השונים דרך השכונה שלהם, שכונת "צהלה" וכך הוחלט לבנות את הפעילות דרך תחנות שונות שתעבורנה בשכונה.

IMG-20130414-WA0000.jpg

הילדים בנו בעצמם את התחנות, והעלו אותם בקובץ המשותף, דרישת הצוות החינוכי היתה שהפעילות שיבנו תהיה פעילות שתעניין גם אותם לבצע. בנוסף, הם נדרשו להנגיש את התחנות גם לילד אמריקאי, שלא מגיע מהתרבות שלהם ושמדבר שפה זרה. כלומר הערכים שחקרו היו גם הערכים שהובילו אותם, למשל ראיית האחר.

הילדים יצאו לשטח, שיתפו חברים, עשו תהליך של הערכה עצמית וקיבלו פידבקים מהמורות, כולל עריכה לשונית עד להתהוות התחנה הסופית. האחריות ללמידה הייתה על התלמידים, רוב העשייה שלהם נעשתה בשעות אחה"צ מחוץ לשעות הלימודים. התפיסה הבית ספרית הייתה שכל התוצרים ייכנסו לתחנות הסופיות.

צוות המורים איחד את התחנות ושילב את האלמנט המשחקי עם האלמנט הלימודי.

כשתלמידי משלחת לוס אנג'לס הגיעו ארצה והתארחו באחד מהימים בבית הספר, התחלקו הילדים לקבוצות משולבות משני בתי הספר כשכל קבוצה לוותה בהורה ומורה. מראש ניתן תפקיד לכל אחד מהילדים האמריקאים, להיות זה שמפעיל את הקבוצה. עם סיום התחנות חזרה כל קבוצה לבית הספר עם הקודים שקיבלה, ויחד דרך משחק פאזל השלימו את בניית מגילת העצמאות.

tzahla_3.JPG
"בשביל הילדים זו חוויה שאינם רוצים לפספס" מספרת ויויאן אקשטיין מנהלת בית הספר. "הייחוד של צהלה היא בהוראה לא שגרתית שלטווח הארוך תישאר בזיכרון הילדים. השילוב של עוד כלים ועוד דרכים ללמד באופן אחר המתאים למאה ה- 21 מאפשר זאת".

tzahla_2.JPG

אתר הפעילות