למידה מבוססת אמנות בבלי

12/07/2015

העיר תל- אביב- יפו היא עיר עם שפע תרבותי רב: מוזיאונים, גלריות, תיאטראות, אתרים היסטוריים ועוד. למידה מבוססת מקום מאפשרת לצאת מהכיתה, ללמוד בצורה אחרת, בדרכים יצירתיות מה שהביא אותנו בתכנית התקשוב לחשוב על שילוב מודל למידה זה עם אמנות.

התקשוב לא זר לאמנות, במשך שנים בכיתות האמנות היצירות הוקרנו דרך מקרנים ומרחבים דיגיטליים, הלמידה מחייבת מחשב הן ליצירה במדיום הדיגיטלי והן לאיתור מידע, היום יש את google art project, מפגשים מהסוג החזותי ואתרי תוכן עם מאגר משימות מתוקשבות בתחום האמנות.

lemida_mevosest_babli_2.JPG

ביה"ס בבלי-ירושלמי עדיין לא חלק מתכנית התקשוב (ייכנס רק בשנה הבאה) אך בעידודה ותמיכתה של הגב' שרית פקרמן שחר מנהלת בית הספר והובלתה של מיקי, שכמורה לאמנות משלבת תהליכים מתוקשבים בביה"ס ולמידה שונה בשיעורי האמנות, הוחלט להוביל את הפיילוט שם.

הפעילות נבנתה במוזיאון ארץ ישראל. המוזיאון בנוי מביתנים שונים, מפוזרים, המציגים כל אחד תערוכה שונה. המרחבים רחבים, בטוחים ומאפשרים חקר של המרחב המוזיאלי ומשחק.
הפעילות בה השתתפו תלמידי כיתות ה', כללה שלושה חלקים:

lemida_mevosest_babli_50.png
חלק הראשון- שיטוט חופשי במוזיאון. התלמידים הצטוותו לקבוצות, זוגות וכו' ויחד שוטטו במרחבי המוזיאון ובתערוכות השונות. הם התבקשו ליצור מפה של המסלול שעשו בתוך המוזיאון. לשם כך בנו מראש קבוצה באינסטגרם אליה העלו תמונות וסרטונים, בתיוגים שונים. הם צילמו את הדרך, התערוכות, דברים שעניינו אותם, כשבצילומים התבקשו "לחשוב מחוץ לקופסא". באופן זה יכלו "לגלות" את המוזיאון על ידי חקר אישי ויצירתי, כלומדים עצמאיים וכמובן לשתף את הכיתה.

lemida_mevosest_babli_51.jpg
חלק שני- משחק בינגו, בתוך ביתן המטבעות על חשיבה סימבולית. התלמידים גילו אפיוני מטבעות דרך חידות.

lemida_mevosest_babli_1.JPG
חלק שלישי- תרגיל ג'קסון פולוק- תרגיל של אמנות פעולה בה התלמידים יוצרים והם חלק מהיצירה. התלמידים חולקו לקבוצות והתבקשו לבחור לחזור למקומות שעניינו אותם בחלק הראשון. הם התבקשו ליצור פסל סביבתי באמצעות גופם ותנועה, בהתאמה לסביבה. את הצילומים/ סרטונים העלו לאינסטגרם לשיתוף ותגובות של חברי הכיתה.

 lemida_mevosest_babli_53.png
במהלך הפעילות הסתובבו הילדים עם טלפונים חכמים וטאבלטים. הפיילוט פתוח לשימוש לכל ביה"ס בעיר תל- אביב- יפו ומחוצה לה.

מיקי מספרת ש"כיוצרת וכמורה לאמנות משלבת תקשוב, יש בי הרצון לאפשר מפגש בין התלמידים, לקלאסיקה ולמודרנה הדיגיטלית. אני מזהה צורך לקרב את הנוער למוזיאון ולמטען התרבותי שלו, דרך חוויה, שיתופיות והתנסות באמצעים טכנולוגיים, המאפשרים חינוך לאמנות בשפה רלוונטית ללומד בן המאה ה-21. הפרויקט נותן מקום למפגש שונה ומותאם בין תלמידים לאמנות מקור ומאפשר למוזיאון להוות כמקור לחוויה תרבותית ומשאב שניתן לצרוך בצורה מרתקת ועכשווית".

לתמונה הקודמת
לתמונה הבאה

אתר הפעילות
אמנות באתר מחוז תל אביב