לומדים אותיות עם טאבלטים בבי"ס המשתלה

18/05/2014

​כיתה א'1 בבית ספר המשתלה למדה את האות "כ" דרך פעילות יצירתית וחווייתית עם טאבלטים.

לפניכם כתבתה של מיה מילוא מחנכת הכיתה על תהליך הלמידה.

 

אפלטון מדבר על כך שילדים לומדים מתוך משחק, מחוויה ועשייה. הלמידה החווייתית חשובה מאוד בגיל

הרך ובכיתה א' בפרט. הילדים מגיעים לכיתה א' מהגן שם היה להם מקום רב למשחק ולפעילות

חופשית. כמורים, חשוב מאוד לאפשר לילד מקום לגדול ולפתח את עצמו גם במסגרת הכיתתית, לאפשר

לו ללמוד מתוך חוויה ועשייה ולא רק כתיבה בתוך חוברות ומחברות.

 

הלמידה המשמעותית מתרחשת כאשר הילדים פעילים ומתנסים. ניתן ללמד שיעור שפה עם טוש, לוח

וחוברות עבודה, אך ניתן גם לאפשר לילד לממש את היצירתיות שלו, ולתת לו מקום להתבטא בתוך

הלמידה "הפורמאלית".

 

במהלך שיעור שפה בכיתה למדנו את האות כ' בצליליה השונים ואת האות ך בעזרת טאבלטים. הכיתה

נחלקה לחמש קבוצות עבודה, כל קבוצה קיבלה צליל שונה של האות כ וקבוצה אחת קיבלה את האות ך.

המשימה שהוגדרה לילדים הייתה להסתובב בשטח בית הספר, לחפש דברים שיש בהם את האות עם

הצליל שהם קיבלו ולצלם אותם בעזרת הטאבלט. לאחר מכן, ליצור את האות עם הצליל שקיבלו בעזרת

דברים שהם רואים בשטח בית הספר. כל קבוצה התבקשה לשבת ביחד ולחשוב איך הם יכולים ליצור את

האות ורק לאחר מחשבה משותפת להתחיל לעבוד.

 

הילדים הסתובבו בשטח בית הספר, הסתכלו על חפצים, שלטים, על קירות, קראו מודעות וצילמו לפי מה

שהתאים לצליל שלהם. לדוגמא הקבוצה של "כי" צילמה מיד את שלט הכיתה שלנו "כיתה א'1".

הילדים יצרו בחצר את האות כ' עם הניקוד שקיבלו בצורות יצירתיות שונות: כתבו בחול, יצרו אותיות על

ידי חפצים שאספו כגון אבנים ומשקפיים, יצרו בגופם ועוד מפרי דמיונם והיצירתיות של הילדים. כל זאת

כאשר הילדים מסתובבים עם טאבלטים ומתעדים את כל הדברים שהם מצאו/ יצרו.

 

לבסוף התבקשה כל קבוצה לבחור ביחד 3-4 תמונות מכל מה שצלמו ולהציג את התוצרים בכיתה. כל

קבוצה בתורה הציגה את האות והצליל והייתה צריכה להסביר מה הם מצאו בשטח בית הספר בצליל,

איך הם יצרו אותו ובאילו חומרים/ אביזרים מהשטח הם השתמשו.

 

כך למדנו את האות כ' ו-ך, מתוך מה שהילדים מצאו, צילמו והביאו לכיתה.

כאשר מאפשרים לילדים להתבטא וליצור אין גבול ליצירתיות שלהם ולדמיונם, רק צריך לאפשר.

 

לכתבה המלאה באתר בית הספר לחצו כאן