classcraft בבית ספר גורדון

16/12/2015

בבית חינוך א.ד. גורדון, שהצטרף השנה ל"קהילת מבית ספר לבית סייבר", מנהלת בית הספר

שרון לוינהר- בכור מעודדת את המורים שלה להית יצירתיים ולחשוב מחוץ לקופסא. כך גם

בכיתה ו' של אופיר ברבירו, שם ניהול השיעור מתנהל קצת אחר.

 

אופיר מחנך הכיתה אוהב חידושים ומחפש אחריהם כל הזמן עבור התלמידים שלו. לפני כשנה

מצא בבלוג אמריקאי הסבר על ה- classcraft והחליט לטמיע אותו בכיתתו.

מה זה classcraft?

מערכת משחקית לניהול שיעור אותה פיתח שון יאנג מורה לפיזיקה בארה"ב. כל תלמיד

בוחר דמות: קוסם, מרפא ולוחם. כשלכל דמות אפיונים וכוחות משלה, למשל ללוחם יש יכולת להגן על

דמות אחרת. הדמויות יכולות להרוויח או להפסיד נקודות חיים הכל בהתאם להתנהגותם בכיתה. למשל

תלמיד שלא עשה שיעורי בית ולא הגיע מוכן לכיתה מאבד נקודות, ואילו תלמיד שסייע לחבר יכול

להרוויח נקודות.

 "המשחק מלמד אחריות אישית וקבוצתית" מספר אופיר. התלמידים מחולקים בכיתה לקבוצות, כשלכל

קבוצה שם משלה והיא מורכבת משלושת הדמויות. לכל תלמיד יש את תחומי האחריות האישיים שלו

ובנוסף גם אחריות קבוצתית. ישנן משימות קבוצתיות, כמו להיפגש אחרי ביה"ס ולבשל יחד. לתעד את

תהליך הבישול, עבודת הצוות ולהביא את התוצר לכיתה. מצד אחד התלמידים קיבלו על כך נקודות ומצד

שני הרוויחו גיבוש וחברות. הניקוד הוא גם לפי התנהלות בשיעורים של המורים המקצועיים. 

המורה, כמנהל המערכת, הוא זה שבונה את השאלות, המשימות ומוריד ומעלה נקודות.

 classcraft_gordon_3.jpg

סוגי הנקודות:

1. נקודות חיים- במידה ודמות מאבדת את הנקודות הללו היא נדרשת לבצע משימה כדי לקבלן חזרה.

2. action points- שימוש בכוחות. למשל מגן מכושף או יכולת להיות רואה ובלתי נראה. כל כוח

    נותן יכולת גם בתוך הכיתה. למשל תלמיד יכול לקבל באמצעות נקודות אלה (ולפי הדמות שלו) 5   

    דקות נוספות למבחן או רשות ללעוס מסטיק בשיעור.

classcraft_gordon_2.jpg

3. נקודות ניסיון- מאפשרות לעלות שלבים. סה"כ 15 שלבים. תלמיד יכול לקבל 40 נק' על הגעה

    לשיעור מוכן לדוגמא.

4. נקודות זהב- לקניית חיות מחמד, נשק ועוד.

 

אבנר צוק ורוני טיבי בן-צבי, תלמידי הכיתה, מספרים בהתלהבות על הדמויות שלהם, חיות המחמד

שקנו, הכוחות ודרגות ההתקדמות. הם משתפים כי יש משימות יומיות ושבועיות למשל לצאת לעשות

פעילות בחצר, כתיבת הצעות לטיול השנתי או משימה קבוצתית שדורשת התייעצות ומציאת פתרונות

משותפים.

 

"זה מגבש את הכיתה" מספר אבנר "חשוב לשבת בקבוצות. ככה אפשר להיות מאוחדים באמת, עושה

ערבות הדדית. אין מישהו בכיתה שלא אוהב...זה כמו מבוכים ודרקונים וירטואלי".

רוני מוסיפה כי "בהתחלה לא הבנו וזה עצבן. לקח כמה שבועות ללמוד את המערכת" אבל היום היא לא

רואה את הכיתה בלי ה- classcraft.

הם מדגישים כי תמיד אפשר לתקן, "להציל חיים" של דמות, לקבל הזדמנות נוספת ועוד. 

 

אופיר מסכם כי לו כמורה "התהליך הוא החשוב. סיגול הרגלי למידה, גיבוש קבוצתי וכיתתי, אחריות

אישית וקבוצתית. בנוסף המשחק מרענן את הלמידה".