ביקור מינהל מדע וטכנולוגיה בתל- אביב- יפו

16/02/2014

​ביום חמישי, ה- 12/12/13 ביקרו נציגי מנהל מדע וטכנולוגיה בבתי ספר ברחבי המחוז על מנת לראות וללמוד על העשייה התקשובית. לכל רשות נשלחו שני נציגים מהמטה שהתלוו לנציגי העיר.

כיבדו אותנו בנוכחותם מר רוני דיין מנהל אגף טכנולוגיות מידע, הגב' רונית נחמיה מפקחת תקשוב ארצית וכן שני יועצים פדגוגיים, הדר' אברום רותם ודר' ליזי כהן. אל האורחים התלוו נציגי הרשות, מדריכים מחוזיים ועירוניים, מנהלי בתי ספר ורכזי התקשוב.

במהלך הביקור צפו האורחים בשני שיעורים, בכל בית ספר, ולאחר מכן קיימו שיח מפרה אודות השיעורים והטמעת תכנית התקשוב בבית הספר.

הביקור התקיים במקביל בבתי הספר: איילון, אג'יאל, וצהלה ודוד בלוך.
לפניכם טעימה ממה שראינו:

 

ביה"ס איילון:

  1. כיתה ו', תחום דעת: מדע וטכנולוגיה, מורה: מזי כהן
    שיעור עסק בנושא משבר התחממות כדור הארץ והתייעלות אנרגטית. הוא נפתח בשאלון מקוון אודות הרגלי צריכת החשמל הביתיים, כאשר כל תלמיד התבקש להשיב על הרגלי צריכת החשמל שלו ושל בני משפחתו. לאחר צפו בסרטון המתאר את השפעת ההתחממות הגלובלית על פני כדור הארץ. התלמידים דרך הפורטל ואתר כותר התבקשו להכין מצגת שיתופית, בה יצר כל תלמיד פרסומת ליצירת מודעות להתחממות הגלובלית. לעזר הוצגו בפניהם פרסומות להשראה, והן מחוון לעיצוב ועריכת הפרסומת. 
  2. כיתה ד', תחום דעת: מדע וטכנולוגיה, מורה: שרה גולן                                    בשיעור השתתפו 8 נציגים משכבה ד' אשר מקבלים הכשרה במסגרת פיילוט להיות תומכי הוראה בשיעורי מדעים. לאחר שקיבלו הסבר על תפקידם כתומכי הוראה, הם התבקשו לבחור מדען אחד מתוך תצוגת המדענים המופיעה במסדרון הפעיל של בית הספר. לאחר בחירת המדען הם התנסו בפעילות מתוקשבת בזוגות: הם שאלו שאלות אודות המדען ותיעדו אותם על-ידי הדבקת פתקיות בסביבת Linoit. חלק מהתלמידים בחרו להשתמש ביצירת ציר זמן באמצעות תוכנת DIPITY וחלקם ביצירת טקסט פעיל אודות מדען בקובץ שיתופי. לאחר הצגת התוצרים דנו התלמדים בפוטנציאל של הכלים המתוקשבים אליהם נחשפו באופן העברת השיעור לשאר הכיתה  באמצעות מודל – SWOT והתייחסות לקשיים צפויים.

 

ביה"ס אג'יאל:

  1. שיעור כיתה ג', תחום דעת: חינוך לשוני- הבנת הנקרא בכיתת חנ"מ , מורה: פאתן פדילה השיעור עסק בהתנסות במיומנויות הבנת הנקרא. המורה הציגה בפני התלמידים מצגת אינטראקטיבית מתוכה קראו התלמידים משפטים שונים המתייחסים לנושא תאטרון בובות אותו למדו בשיעורים קודמים. הילדים צפו ולקחו חלק פעיל בהפעלת המצגת בה הדמויות הראשיות היו הם בעצמם.
  2. שיעור כיתה ג', תחום דעת: הנדסה, מורה: עבוד סוזן                                           השיעור עסק במשפחת המרובעים, על ההבדל בין מעוין וריבוע. המורה פיתחה מצגת הוראה משוכללת בה נכלל  כל חומר השיעור בצורה אינטראקטיבית וכן פעילות ללומד. לאחר שלב ההקניה, כל תלמיד בכיתה עבד באופן פרטני על המצגת וקיבל משוב מיידי.

 

ביה"ס צהלה:

  1. שיעור כיתה ה', תחום דעת: תרבות ומורשת ישראל, מורה: יהודית אמיתי ושולי בר שלטון הצגת סרטון ובעקבותיו יצירת ענן מילים בנושא "מהו חזון?". התלמידים חולקו לזוגות, כשכל זוג חקר על מנהיג ועל החזון שלו. בעקבות החקר כל זוג התבקש לכתוב מהו חזון בעיניו ולהבחין בין חזון אישי לחזון קבוצתי. ההנחיות לעבודה נכתבו בתוך אתר המקצוע, משם נשלחו לעבודה שיתופית נערכה ב-roojoom. במהלך השיעור תלמידים שנתקלו בבעיות פנו לנאמני מחשב, שסייעו להם לחזור לעבודה.
  2. שיעור כיתה ד, תחום דעת: כישורי שפה וספרייה, מורה: שולי בר שלטון              התלמידים למדו על המשל בחדר המחשבים. כל תלמיד יכל לבחור כיצד הוא רוצה לעבוד: לבד או בזוג.  במשימה המעוגנת במצגת, התבקשו לקרוא מספר משלים, לענות על שאלות בנושא מאפייני ומבנה המשל. לאחר מכן הונחו התלמידים לכתוב משל משלהם, לפי מה שלמדו ולהציג אותו במצגת דרך movie maker או PhotoStory כשעליהם להקליט את עצמם מקריאים את המשל שכתבו.     

 

ביה"ס דוד בלוך:

  1. שיעור כיתה ב', תחום דעת: חינוך לשוני ומדעים, מורה: רונית צחי
    השיעור עסק בהשוואת בע"ח בסביבתם הטבעית, לבין סביבת חיים מלאכותית, בקרב בע"ח אחרים. התלמידים חולקו לשתי קבוצות: קבוצה אחת נדרשה לגשת לפינת החי ולחקור, לפי שאלות מנחות במסמך השיתופי, את בע"ח. הם נשאלו על בע"ח וכיצד הם חיים בסביבה מלאכותית- פינת החי .
    הקבוצה השנייה נשארה בכיתה, ונדרשה לחקור לפי מקורות מידע אינטרנטיים על סביבת המחייה הטבעית של בע"ח. לאחר מכן חזרו התלמידים לכיתה ויחד דנו בממצאים.
  2. שיעור כיתה ב', תחום דעת: חינוך לשוני בשילוב "האחר הוא אני", מורה: מלכה יעקב התלמידים למדו את השיר של ביאליק "עציץ פרחים". לאחר קיבלו התלמידים משימה בסביבת     ה- LINOIT, שם נשאלו שתי שאלות:
    1.פתק ורוד-  כיצד הייתם נוהגים, אם הייתם רואים ילד בודד?
    2. פתק כחול- מה לעשות כדי להתחבר לקבוצה?
    את תשובות התלמידים היה ניתן לראות על הלוח, שם הקרינה המורה את הלוח השיתופי ויחד דנו במה שעלה.


      

לתמונה הקודמת
לתמונה הבאה