השכונה שלי- מהלך בכיתה

​א. היכרות עם השכונה באמצעות מפות גוגל ותצלומי אויר. הבנת מסגרת השכונה בתוך האזור,

העיר, המדינה. סיעור מוחין: מה יש בשכונה? ממה היא מורכבת? מיון המושגים שעלו בכיתה בטבלה

(מומלץ שיתופית) לפי תבחינים שיציעו התלמידים בעצמם. כל תלמיד בוחר מושג אחד שמעניין אותו

לחקור ומסמן אותו. המורה תשמור את הקובץ.

 

ב. סיור בשכונה (מומלץ בחצי כיתה במידת האפשר). לפני הסיור תזכורת: מהם המושגים שהוזכרו

בשיעור הקודם? מטלת סיור: מציאת כמה שיותר מושגים וצילומם במהלך הסיור (התלמידים יעלו את

התמונות לתחנה שתיצור המורה או לתיקייה שיתופית ב- 365). במהלך הסיור כל תלמיד יתבקש

להקדיש תשומת לב לנושא שבחר, לבדוק אותו ולחשוב שנית האם החלטתו מתאימה לו.

 

ג. שיעור בכיתה: דיון- האם המושגים שהועלו בכיתה לפני הסיור מתאימים כולם לשכונה שלנו?

האם יש מושגים נוספים שעלו בעקבות הסיור? מחיקת והוספת מושגים לטבלה. מיון התמונות שצילמו

הילדים והוספתן לטבלת המושגים. האם ישנם תלמידים שהחליטו לשנות את הנושא שבחרו בעקבות

הסיור? מדוע? כל תלמיד כותב על פתק את שם הנושא שבחר לחקור, קם ממקומו ומחפש בכיתה עוד

תלמידים שבחרו את אותו נושא. מתחלקים לקבוצות עבודה לפי נושאי החקר (המלצה- לא יותר

מארבעה תלמידים בקבוצה).

 

ד. שלב החקר, עבודה בקבוצות: כל קבוצה יוצרת מפת חשיבה ובה כל מה שהיא יודעת על הנושא

שבחרו. כל קבוצה מציגה בכיתה את מפת החשיבה שלה ותלמידים מקבוצות אחרות מציעים רעיונות

ומושגים נוספים על מנת להרחיב את הידע (ניתן לעבוד במצגת שיתופית ב- 365, כאשר כל קבוצה

מקבלת שקף ויוצרת מפת חשיבה באמצעות תרשים או צורות).

 

ה. שאילת שאלות: כל קבוצה כותבת 5- 10 שאלות, מה מעניין אותם לדעת על הנושא שבחרו?

על הלוח מאגר מילות שאלה. ההנחיה לתלמידים היא לגוון במילות השאלה עד כמה שאפשר.

*המלצה- לעבוד במחברת שיתופית OneNote.

כל קבוצה תפתח מחברת שיתופית, ותשתף גם את המורה. כל חוצץ במחברת הוא חלק בתהליך

החקר ובעצם פרק בעבודה.

ו. מטלה לאחה"צ: בחירת מקום בשכונה המייצג את הנושא שנבחר. צילום תמונות של המקום

וכתיבת פסקה קצרה המסבירה מדוע מקום זה מתאים לנושא שנבחר.

 

ז. דיון בכיתה: הצגת השאלות בפני המליאה והוספת שאלות על ידי תלמידים אחרים מקבוצות אחרות.

הסבר במליאה: מהי שאלת חקר מיטבית?

(דף עזר למורה: מיומנויות שאילת שאלות שלבים ופעילויות מאת ציפי קריבושי)

 

ח. עבודה בקבוצות: השבחת השאלות- כל קבוצה בודקת שנית את השאלות שלה, משביחה אותן

ובוחרת  2- 3 שאלות שבהן תתמקד ומגישה למורה.  

 

ט. חיפוש מידע במקורות אינטרנטיים- כאן המקום לשים דגש על מקורות מידע אמינים. מספר

    אפשרויות לבחירה:

• המורה תיצור רשימת מקורות מידע מומלצים ואמינים העונים על קשת רחבה של נושאים שיוצגו

   בפורטל הבית ספרי.

• התלמידים יחפשו מקורות מידע שונים וייצרו יחד ככיתה רשימת מקורות מידע, במליאה דיון על

  מקורות מידע מהימנים וצמצום הרשימה הכיתתית בעקבות כך.

• שיעור במליאה על מקורות מידע אמינים ולאחר מכן כל קבוצה תיצור רשימת מקורות לעצמה

   ותשתף את שאר תלמידי הכיתה.ותשתף את שאר תלמידי הכיתה.

(מצגת למורה: מקורות מידע מהימנים ברשת)

 

י. חיפוש תשובות לשאלות שכתבו התלמידים, העתקת פסקאות רלוונטיות מתוך מקורות המידע

מתחת לכל שאלה.

 

יא. כתיבת פסקה כמענה לכל שאלה.

 

יב. יצירת תחנה בלמידה מבוססת מקום: הכיתה/ השכבה תקבל אתר בסביבת wandering ובו

מספר תחנות ריקות כמספר הקבוצות בכיתה. המורה תעבור עם התלמידים על מהי תחנה, איך נראית

תחנה וכו' (מומלץ לבנות תחנת דוגמה מיטבית לתלמידים לפני השיעור). לאחר מכן, כל קבוצה תקבל

תחנה ותזין לתוכה את הידע שחקרה. 

תחילה, יכניסו התלמידים את הפסקאות שכתבו ללשונית המידע של התחנה (INFO). התלמידים

יכולים להוסיף קישורים ביבליוגרפיים (סרטונים, מקורות ידע וכו'). בנוסף, יעלו התלמידים תמונה של

המקום הנבחר ויתנו לתחנה שם.

המלצה- לקיים בשלב זה שיעור כפול.

לעזרתכם מדריך לעריכת לשונית ה- info- לחצו כאן.

 

יג. מטלה לבית: ביקור במקום הנבחר. כתיבת שני משפטים המתארים את המקום (GO) ומחשבה

על פעילות מיוחדת שניתן לבצע במקום זה כדי ללמוד על הנושא הנבחר + חידה (DO). 

דוגמה לדף הנחיות לתלמידים- לחצו כאן.

 

יד. השלמת התחנות- יציקת התוכן ללשונית GO (תיאור המקום) וללשונית DO (פעילות/ חידה)

של התחנה. המלצה- לקיים שיעור כפול.

לעזרתכם מדריך לעריכת לשונית ה- - GO לחצו כאן, ומדריך לעריכת לשונית ה- DO- לחצו כאן.

 

טו. משוב עמיתים- דיון בכיתה: מהו משוב עמיתים מקדם ובונה? כיצד נותנים משוב לחבר שיעזור לו

לשפר את עבודתו אבל לא יפגע ברגשותיו?

כל תלמיד נכנס למספר תחנות של קבוצות אחרות וכותב להן משוב.

למדריך להוספת תגובה- לחצו כאן.

 

טז. יצירת משחק לתלמידים על ידי המורה ו/או רכז התקשוב, המורכב מהתחנות שבנו בשכונה.

*תינתן הדרכה ותמיכה טכנית לשלב זה.

 

יז. יציאה לסיור כיתתי תוך משחק והתנסות בתחנות שבנו התלמידים. כתיבת משוב נוסף המתייחס

לחלק של ה- GO וה- DO תוך כדי הסיור/ בכיתה/ כמטלה לבית. האם היה מובן כיצד להגיע למקום?

האם ההפעלה הייתה מעניינת?

 

יח. תיקון והשבחת התחנות בכיתה בעקבות המשובים (גם המורה תכתוב משוב לכל קבוצה)

התחנות יעברו גם תיקונים של שפה וכתיב.

 

יט. סיכום- כל קבוצה תכתוב סיכום ורפלקציה לעבודתה ותוסיף אותו ללשונית המידע (INFO).

 

כ. יציאה לאירוע קהילתי- בסוף התהליך, ניתן ורצוי לקיים אירוע שיא: סיור חוויתי בשכונה תוך למידה

 משותפת ומשחקית של הורים ותלמידים בעקבות תוצרי התלמידים.

האירוע הוא יום למידה חווייתי משותף של הורים ותלמידים, המשחקים בתחנות שיצרו התלמידים

באמצעות שימוש בטלפונים חכמים או טאבלטים.


חזרה למודולת השכונה שלי