עירי תל אביב- מהלך בכיתה

מומלץ לצאת לאחד מהסיורים והפעילויות בעיר המוצעים בתכנית זו לפני או בתחילת תהליך החקר, על

מנת להעצים את הלמידה ולהכיר את המערכת הטכנולוגית תוך משחק, למידה וחוויה במוסדות תרבות

בעיר.

 

א. שיעור 1-  (שיעור כפול) השיעור יחולק ל:

• פתיחה והצגת נושא.

• דיון וסיעור מוחין על מקומות בתל אביב יפו.

• בחירת 4 -5 נושאים עיקריים (לתיוג).

• חלוקת התלמידים לקבוצות עבודה לפי הנושאים שנבחרו. המלצה- קבוצות של שלושה תלמידים.

• כל קבוצה תכתוב פסקה מדוע בחרה לחקור את מקום זה ומה מעניין אותם לדעת. מומלץ ליצור

מחברת OneNote ב- 365, שתלווה ותתעד את תהליך החקר ותאפשר למידה שיתופית.

 

ב. שיעור 2- עבודה בקבוצות- חקר המקום מתוך מקורות מידע. כל קבוצה תיצור ת״ז על המקום.

כתיבת טקסט מידעי עם קישורים ביבליוגרפיים.

חיפוש מידע במקורות אינטרנטיים- כאן המקום לשים דגש על מקורות מידע אמינים

מספר אפשרויות לבחירה:

• המורה תיצור רשימת מקורות מידע מומלצים ואמינים העונים על קשת רחבה של נושאים שיוצגו בפורטל הבית ספרי. (לדוגמה).

• התלמידים יחפשו מקורות מידע שונים וייצרו יחד ככיתה רשימת מקורות מידע, במליאה דיון על מקורות מידע מהימנים וצמצום הרשימה הכיתתית בעקבות כך.

• שיעור במליאה על מקורות מידע אמינים ולאחר מכן כל קבוצה תיצור רשימת מקורות לעצמה ותשתף את שאר תלמידי הכיתה.

(מצגת למורה: מקורות מידע מהימנים ברשת)

 

ג. שיעור 3- מהו טקסט תיאורי? מהם תארים? כיצד מזהים מילות תואר? מדוע משתמשים בתארים?

מה זה מוסיף לטקסט ולחוויית הקורא?

כתיבת טקסט תיאורי קצר על המקום הנבחר מתוך ידע כללי והתבוננות במקום בגוגל סטריט ויו.

 

ד. משימה לבית- ביקור במקום הנבחר אחה״צ עם ההורים, רצוי יחד עם העמיתים לקבוצה. צילום

תמונות וכתיבת טקסט תיאורי על המקום במקום עצמו. הביקור בדגש גם על חיפוש פעילות מקומית

שתעודד למידה מתוך התנסות או עשייה. כתיבת הצעה לפעילות והצעה לחידה. את התמונות

והטקסטים יעלו למחברת השיתופית ב- 365.

 

ה. שיעור 4- השבחת הטקסט התיאורי שנכתב בשיעור הקודם (שיעור 3) באמצעות הוספת הטקסט

שנכתב בביקור במקום, עריכתו ומיזוג עם הטקסטים שכתבו חבריי הקבוצה.

קריאת חלק מהטקסטים שכתבו הקבוצות במליאה בסוף השיעור ומשוב קצר מהכיתה.

 

ו. שיעור 5- (שיעור כפול) מהו טקסט מפעיל? דוגמאות לסוגי טקסטים מפעילים (מתכון, הוראות

למשחק, הוראות בניית משהו וכו׳), שימוש בפעלים, לשון רבים, ציווי או עתיד.    

כתיבת טקסט מפעיל לפעילות במקום הנבחר. יש להתחיל מהשאלה: מה אני רוצה שהמבקר מקום

ילמד על המקום? אפשר לחזור לפסקת המבוא שכתבו התלמידים בשיעור הראשון. 

לאחר שהקבוצה החליטה מה חשוב לה שהמבקר בתחנה ילמד ו/או יחווה, יש לכתוב טקסט מפעיל

שיוביל את המשתמש לעבר המטרה תוך כדי עשייה. יש להשתמש בהצעה לפעילות ולמידה שכתבו

התלמידים בעת ביקורם במקום.

בנוסף יחברו התלמידים חידה, שאלה שיש לה תשובה אחת שכדי לענות עליה יש להיות במקום עצמו.

על נושא החידה להיות קשור למטרת הלימוד שהגדירו הילדים ולפעילות שכתבו.

 

 ז. שיעור 6- מהו טקסט מידעי? כיצד כותבים טקסט מידעי? מה חשוב שיהיה בו? חזרה לטקסט

שכתבו התלמידים בשיעור השני לפי מקורות המידע שחקרו. עריכת הטקסט והשבחתו לפי ארבעת

התבחינים: מבנה, תוכן, תקינות לשונית, שפה וסגנון.

למתקדמים: הפיכת הטקסט לטקסט חי באמצעות קישורים.

קריאה בכיתה במליאה חלק מהטקסטים שנכתבו על ידי הקבוצות וקבלת משוב מהתלמידים.

 

ח. שיעור 7- יצירת תחנה בפלטפורמת Wandering. לשיעור זה יגיעו התלמידים עם התמונות

שצולמו במקום.

הכיתה/ השכבה תקבל אתר בסביבת wandering ובו מספר תחנות ריקות כמספר הקבוצות בכיתה.

המורה תזכיר לתלמידים: מהי תחנה, איך נראית תחנה וכו' (ניתן לבנות תחנת דוגמה מיטבית

לתלמידים לפני השיעור). לאחר מכן, כל קבוצה תקבל תחנה ותזין לתוכה את הידע שחקרה.

שלבי העבודה:

תחילה, יכניסו התלמידים את הפסקאות שכתבו ללשונית המידע של התחנה (INFO). התלמידים

יוסיפו קישורים ביבליוגרפיים (סרטונים, מקורות ידע וכו'). בנוסף, יעלו התלמידים תמונה של המקום

הנבחר ויתנו לתחנה שם.

המלצה- לקיים בשלב זה שיעור כפול.

לעזרתכם מדריך לעריכת לשונית ה- info- לחצו כאן.

 

ט. שיעור 8- השלמת התחנות- יציקת התוכן ללשונית GO (תיאור המקום ומיקום מדויק במפה)

וללשונית DO (פעילות מומלצת במקום וחידה) של התחנה.

לעזרתכם מדריך לעריכת לשונית ה-  GO - לחצו כאן, ומדריך לעריכת לשונית ה- DO- לחצו כאן.

הוספת פסקת סיכום אישית של הקבוצה מתוך ההתנסות שלהם: מדוע בחרנו לחקור את מקום זה,

מה רצינו לדעת, האם אנו ממליצים לבקר במקום ומדוע.

המלצה- לקיים שיעור כפול.

 

י. שיעור 9- משוב. מהו משוב עמיתים? מהו משוב איכותי ומקדם? כיצד נותנים משוב בלי לפגוע?

כיצד מקבלים משוב ומפיקים ממנו תועלת?

כל קבוצה תתן לפחות שלושה משובים לתחנות של קבוצות אחרות בעמוד ה- Discuss/Share,

עבודה עצמית- קבוצתית. בזמן זה גם המורה נותנת משוב לתחנות.

 

יא. משימה לבית- לבקש משוב ודירוג על התחנה מההורים, חברים, קרובי משפחה, מומחים וכו׳.

תלמידים שיבדקו תחנה של קבוצה אחרת תוך ביקור במקום עצמו (אחה״צ) וייתנו משוב איכותי

בעקבות הביקור יזכו להיות חלק מקבוצה שתבנה משחקים המאגדים תחנות יחד עם המורה.

 

יב. שיעור 10- תיקון ושיפור התחנות בעקבות המשובים. עבודה קבוצתית. התחנות יעברו גם תיקונים

 של שפה וכתיב.

 

בניית משחקים- כל משחק הוא אוסף של מספר תחנות, הנמצאות בקרבה גיאוגרפית אחת לשנייה.

המורה המוביל וקבוצת תלמידים יבנו יחד משחקים (תינתן הדרכה טכנית ופדגוגית) לקראת אירוע

השיא.

 

אירוע שיא:

בסוף התהליך, ניתן ורצוי לקיים אירוע שיא: סיור חוויתי בעיר תוך למידה משותפת ומשחקית של הורים

ותלמידים בעקבות תחנות התלמידים.

חזרה למודולת העיר שלי