ילדי ביה"ס אילון בשביל ה"דרך"

10/05/2016

​בראשית שנה"ל תשע"ו הצטרף בית ספר איילון לתכנית "מבית ספר לבית סייבר" ול"בדרך"- תכנית

למידה מבוססת מקום סביב חקר השכונה והעיר שלי. 

 

בפעם הראשונה בתהליך ההוראה–למידה, שהוא מסע לחקר וגילוי, יצאנו לדרך בלי לדעת ממש לאן. 

עד להצטרפותנו ל"סייבר", וחשיפתנו לתכנית "בדרך" עבדנו בתחום הדעת מולדת חברה ואזרחות

על פי תכנית לימודים בית ספרית. ידענו מהו היעד אליו ברצוננו להגיע, ומהם המדדים להערכה של

הלמידה, אולם כעת ידענו שיש לנו משימה, שעלינו להמשיך ולמנף את הלמידה, להרים את קרנה של

עיר והשכונה, וליצור גאוות יחידה, והשתייכות חברתית, תוך הדגשת ערך המעורבות החברתית ויצירת

ידע חדש על מקומות בתל אביב שיופיע על מפה עירונית לטובת תלמידי ותושבי העיר.

 

ayalon_baderech_2.jpg

בבית ספר איילון אנו לומדים לפי מספר שבילי למידה המהווים קשת של צבעים:

  • שביל כחול – אתרים בהם מקורות מים טבעיים ומלאכותיים (נחל, נהר או ים,לעומת מגדלי מים, בריכות אגמים מלכותיים ומזרקות).
  • שביל לבן – היסטוריה בהיבט של שימור מבנים היסטוריים וארכיטקטורה (העיר הלבנה).
  • שביל צהוב – חוף הים ותרבות שעות פנאי בשכונה ובעיר.
  • שביל כתום – ספרותי אמנותי (בהשראת אלי רווה "סיפורי השכונה", ונחום גוטמן "מיימית הפלאים", ו"שביל קליפות התפוזים"). 
  • שביל ירוק – קיימות טבע ואיכות סביבה.
  • שביל ורוד  – חזון וראיה לעתיד תוך מתן מענה לצרכים ובעיות בהווה. 

בעקבות שבילים אלה התחלנו ב"שיטוט" לא מוכר. הקמנו צוות היגוי מוביל המורכב ממחנכים ומורים

מקצועיים ביניהם רכזים של תחומי דעת מרכזיים בבית הספר: פדגוגיה, תקשוב, שפה, מדעים,

אמנות, סל תרבות, חברת הילדים וטיולים. כצוות, נתנו מסגרות זמן שבועיות למפגשים– שכבתיים,

דו -גיליים, ובין מקצועיים, לשם תכנון ומקסום משאבי ההדרכה.  

ayalon_6.JPG

יצאנו לסיורים מודרכים לכלל התלמידים בשכונה, במוזיאון בית העצמאות ובבית ראובן רובין.

בנוסף, שילבנו הרצאות של הורים בעלי קרבה משפחתית לגיבורי תרבות.

התלמידים בחרו בשביל שמעניין אותם, ובאתר מייצג מתוך רשימה של אתרים נבחרים ברחבי השכונה

ובעיר, ובתוכם פעלו על פי שלבי תכנת "שיטוט" (wandering), תוך הדגשת זווית ראיה - צילום

והתבוננות חדשה ואישית. התלמידים נחלקו לקבוצות חקר אליהם יצאו בשעות אחה"צ בליווי הורים.

הם סיירו, צילמו, סיכמו וחוו את אשר ניתן להמליץ לחבריהם בכתה.

 

להמשך קריאה בכתבה